Keep Talking And Nobody Explodes: Na eksplozijama se uči, zar ne?

Recenzija

Jeste li ikada imali priliku deaktivirati bombu? Da, razumijem da ste morali razrješavati obiteljske sukobe. U redu, i prijateljske prepirke. Istina, znam i kako ste imali priliku resetirati razgovore pred eksploziju. Kako da ne, našli ste se i u situaciji kada je trebalo pripaziti što i kako kazati drugome. Jasno, vodili ste se odgovorima iz rukava, kao i prepisanim scenarijima koji bi pucali kao da ste na probi. Ne morate mi ni reći koliko ste puta krivu žicu presjekli, ljudi smo. Drago mi je vidjeti kako vam iskustva ne manjka. Čovjek bi rekao da ste uistinu spremni deaktivirati bombu. Dobro, ne pravu, ali barem onu koju vam nudi igra Keep Talking And Nobody Explodes.

Kooperativni naslov Steel Crate Gamesa izašao je prije šest godina kada ga je igraća zajednica prvi put imala priliku zaigrati na Gear VR-u. U međuvremenu je izašao i na preostalim platformama (Windows, macOS, PS, Daydream, Linux, Oculus Go, Switch, Xbox One, Oculus Quest, iOS, Android). Igra se temelji na podjeli uloga: jedan igrač deaktivira bombu, dok drugi igrač mu daje upute pomoću priručnika. Kvaka je u tome što prvi ne smije gledati u upute, dok drugi ne smije gledati u bombu. Sama eksplozivna naprava sastoji se od modula kojih u jednoj partiji maksimalno može biti 11, digitalnog sata te niza drugih oznaka (serijski broj, lampice itd.) koje omogućuju pomagaču da pronađe pravo rješenje za svaki modul. Oni su ključevi uspješno izvedene suradnje koja ovu igru čini jednom od najuspješnijih kooperativnih izvedbi u zadnjih deset godina.

KTANE udara ritam kroz pravodobno i tempirano razrješavanje komponenti. Developeri su uspjeli pogoditi izazovnu ravnotežu pažljivim pridodavanjem novih komponenti. Razvoj je izrazito stepenast s ciljem da igrači razviju potrebne komunikacijske vještine za kasnije nivoe. Prve na redu su jednostavnije zagonetke kao pitanja rezanja žica, stiskanja botuna, odabira simbola itd. Kasnije se pridodaju Morseov kod, Vennov dijagram, labirinti itd. Ako budete imali volje pratiti razvoj vlastitog jezika, uvidjet ćete kako vam se jezik ekonomizira do razine toga da partneru jednostavno govorite brojeve i prva početna slova. Jasno se to ogleda na kasnijim razinama kada igra kombinira oveći broj modula koji zahtijevaju i strateško razmišljanje, kao i visoki stupanj komunikacijskih vještina. U trenucima kada otkucava zadnja minuta na bombi, a u prostoriji nestane svjetla, bolje vam je da znate kako to prenijeti kolegi.

Zanimljivo je pratiti kako KTANE pred sam kraj izlazi iz tradicionalnih okvira kooperativnih igara ugradnjom takozvanih needy modula na koje isključivo mora paziti igrač koji deaktivira bombu. S obzirom na to kako oni dolaze pred sam kraj te ih igra ugrađuje u kompliciranija eksplozivna zdanja, dolazi do toga da se naoko reže kooperativna veza kako bi nastala druga, osobnija veza; jedan igrač razrješava odabrane module, dok drugi igrač razrješava druge module. Ako je za prvu razinu zagonetki ključna bila komunikacija, za drugu razinu potrebno je međusobno povjerenje igrača.

Zanimljivo, druga razina može znatno destabilizirati cijelu igru. Primjerice, moj partner znao je napamet niz rješenja zbog čega je mogao veći dio proći sam. Time se gubi izazovnost naslova koji na svoje iznenađenje otkriva vlastiti rok trajanja. Ako igrate KTANE duže vremena te s partnerom ustanovite pravila suradničkog rada, uvidjet ćete kako po završetku igre više nemate razloga vraćati se isprobavati nove bombe zbog izostanka izazova.

Dođe li do toga i u vašem slučaju, nemojte biti razočarani, kao što nisu bili ni sami developeri. Dolazak na tu razinu pokazuje kako je igra uspjela u svojem naumu – naučila vas je komunicirati. Čini mi se kao jedna od lekcija koju ne bi smjeli odbiti.