Subote su inače rezervirane za dobre, poučne i ugodne razgovore, a dio naše subote Tjedna dobre dječje knjige Gradske knjižnice Rijeka uljepšao je razgovor sa Marijom Bratonjom, diplomiranom knjižničarkom i profesoricom hrvatskog jezika i književnosti!
Marija nam je u posjet u Dječju kuću došla skroz iz Osijeka, a kako biste saznali više o njenom fenomenalnom projektu Malih čitača i kako točno dječja književnost živi na društvenim mrežama, bacite jedno čitanje na razgovor u nastavku!
Tko je Marija Bratonja i kako su nastali Mali čitači?
Marija je, kao što smo spomenuli, knjižničarka i profesorica hrvatskog jezika i književnosti, a kao knjižničarka je zaposlena gotovo 14 godina u Ekonomskoj školi Vukovar!
Kako to obično biva s knjižničarima – Marija obožava čitanje i sve vezano uz knjige.
Marija je, uz full time knjižničarstvo i mama troje djece, te nam je ispričala kako je otkako je postala mama puno vremena provela čitajući djeci i s djecom. Ono što je još tada primijetila da nedostaje su bili prijedlozi kvalitetnih i dobrih štiva prilagođenih i namijenjenih određenim dječjim uzrastima, te je jedini izvor kvalitetnih preporuka nailazila u preporukama samih knjižničara.
Nakon najmlađe kćeri, točnije, prije otprilike 4 godine, potaknuta vlastitim iskustvom, Marija je odlučila pokrenuti blog Mali čitači kako bi svojim preporukama pomogla drugim roditeljima, odgajateljima, bakama, djedovima i svima koji čitaju djeci ili s djecom.
Kako štivo dolazi na blog?
Zanimalo nas je pitanje na koji način Marija bira sadržaj o kojem će pisati, ali i ono vječno pitanje – „kako stižeš?“!
Za potonje, Marija nam je kroz smijeh rekla kako i nju „pati kronični nedostatak vremena“!
Po tom pitanju, vrijeme za zakazivanje objava na društvenim mrežama i pisanje sadržaja za blog postaje rezervirano za noćne sate.
No po pitanju kriterija, tu nema šale – kvaliteta je najvažnija, a tko je bolji za procjenu kvalitete dječjeg štiva od same djece? Srećom, Marija ima 3 oštra suca koji su iskreni i pravedni – jer nema iskrenijeg mišljenja od dječjeg!
Kriterij kvalitete presudan je u odabiru štiva za preporuku, te se po tom pitanju Marija vodi vrlo jednostavnim pravilom: „ono što ja ne bih htjela da mi netko preporuči, neću preporučiti niti ja na svom blogu!“.
Budući da je Marija blogerica s fokusom na dječju književnost, uobičajena je praksa da od brojnih nakladničkih kuća dobiva mnoge naslove, stoga se nekako prirodno postavilo pitanje plaćenih reklama, na što nam je Marija iskreno i otvoreno rekla kako nije plaćena za reklamiranje naslova te kako, iako ima osjećaj dužnosti pokazati slikovnice i naslove jer su joj darovani, to nikako nije temelj preporuke te one uvijek dolazi isključivo na temelju stava kako ono što ne bi čitala svojoj djeci ne preporučuje niti drugima. U konačnici, djeca daju ovdje završnu ocjenu i procjenjuju može li određena slikovnica na blog i hoće li se o njoj pisati!
Od male do velike zajednice
Marijin rast bio je organski, te nam je ispričala kako je u početku postojao blog i Facebook stranica. Prvi pratitelji bili su članovi obitelji i prijatelji, te se radilo o podosta maloj zajednici.
Nakon nekog vremena Marija je dobila ponudu za intervju iz nakladničke kuće Evenio za Klinfo. Nakon intervjua vidljivost Čitača je počela rasti, a vjerni pratitelji počeli su pristizati!
Marija nam je rekla kako su Mali čitači prije svega njen hobi, stoga se tu nikada nije radilo o broju pratitelja, dosegu i statistici, tako da je njena strategija bila pustiti sve svojim tokom!
Znatiželjci kakvi jesmo, zanimalo nas je kakva je to njena publika, na što nam je odgovorila kako najveći broj čini ženska populacija, te da su to uglavnom mame, bake, a prema njenom iskustvu i knjižničarke, odgajateljice, učiteljice te općenit osobe koje rade s djecom!
Gdje su dečki, tate? Ma ima i njih, samo u nešto manjem broju 🙂
Koje platforme koriste Mali čitači?
Mali čitači mogu se pronaći na podosta platformi: osim bloga, tu je i Facebook stranica Mali čitači, Instagram, ali i YouTube kanal koji je pokrenut otprilike prije godinu dana (za vrijeme prvog lockdowna). Ideja je bila približiti djeci neke nove i zanimljive naslove u vremenu kada su knjižnice bile zatvorene, stoga je Marija na YouTubeu organizirala čitanja nekih super naslova!
Kako smo se lagano vratili u neki stari novi ritam, vremena za snimanje je malo manje, no Marija nam je šapnula kako ima u planu još videa (jedva čekamo)!
Društvene mreže i algoritmi – izvor nervoze ili samo opušteno?
Slažemo se sa Marijom kada kaže da su društvene mreže jedan poseban fenomen, te svaka od njih ima neki svoj čudnovat algoritam koji gotovo nitko ne može prokljuviti. Naravno, promjene se vide: „postoje neke lude mijene kad je doseg enorman, a onda opet za mjesec dana krene strmoglavi pad i tada je doseg minijaturan, zatim opet skoči i to je tako stalno…“.
Mariju to nikada nije previše brinulo, jer kao što je spomenula – Mali čitači su nastali iz ljubavi i hobija, stoga plaćene reklame i brige oko brojki nikada nisu bili u prvom (ali niti jednom) planu. Priznaje da ju velik doseg veseli jer to znači da će njena preporuka doseći veći broj ljudi, no glavu dosegom nikada ne razbija.
Ispričala nam je iz iskustva kako svaka društvena mreža nudi nešto ‘svoje’ – dok se na Facebooku više čita, i fotka ne igra toliku ulogu, na Instagramu je stvar drugačija jer ako fotka ne privuče pažnju i ne zapne drugima za oko, velike su šanse da osobe tekst neće niti čitati! Tako primjerice iz iskustva govori kako na Facebooku najbolje prolaze preporuke za neka već viđena i znana štiva, dok na Instagramu uvijek bolje prolaze fotke sa djecom! Drugim riječima, svaka društvena mreža nudi svoje specifične načine kako doprijeti do publike i ostvariti interakciju sa pratiteljima.
Morali smo upitati Mariju vidi li budućnost Malih čitača i na TikToku, na što smo dobili kratko i slatko – ne! Stvar je jednostavna, i Marija Male čitače ondje ne vidi, što totalno cijenimo jer volimo autentičnost i plivanje protiv struje – važno da si svoj!
Hoće li Mali čitači jednog dana postati Veliki?
Budući da su Marijini veliki (ali još uvijek mali) pomagači djeca, a kad tad će djeca postati veliki ljudi, zanimala nas je budućnost Malih čitača.
Marija nam je ovdje rekla kako je ona zapravo, otkad ima djecu, slikovnice zavoljela još i više, te smatra da svakako nisu samo za djecu. „Ima divnih slikovnica koje se mogu čitati od 0-99 te planiram i dalje pisat o slikovnicama i dječjim knjigama“.
Drugim riječima – plan je nastaviti pisati, ali dugoročnog cilja nema jer naša Marija jako ne voli planiranje, jer joj je važnije danas nego sutra. Život u trenutku, to je to!
Mali čitači i konflikti na društvenim mrežama
Svi znamo da društvene mreže često znaju biti prostor konflikata, pa nas je zanimalo – imaju li i Mali čitači iskustva sa time?
Marija nam je dala odgovor kako Mali čitači nisu mjesto nikakvih komentara svađalačkog tipa (što nam je izuzetno drago za čuti)! Kada čitatelji imaju mišljenje kako se iz osobnog iskustva ne slažu sa Marijinom preporukom, jer se štivo nije svidjelo njima ili njihovoj djeci, najčešće joj to napišu u privatnu poruku, tako da se tu često rodi neka vrsta kvalitetnog razgovora, što je uvijek bolje od svađe i prepiranja!
U razgovoru o dječjoj književnosti na društvenim mrežama repliku je dao i Zoran Žmirić, i to iz kuta odrasle književnosti, rekavši kako mi odrasli zapravo imamo problem – a taj je da ne znamo komunicirati, rijetko se slušamo u potpunosti i jedva čekamo da nekom objasnimo ‘kako stoje stvari’.
U tom smislu ljudi često društvene mreže uzimaju kao alat da jedan drugom odgovore i u tom emotivnom reagiranju nastaje konflikt. Zoran je uputio jedan super savjet, a taj je sljedeći: sve što se nalazi na našem Facebooku birali smo sami, što znači da ipak postoji nešto što nas veže uz te ljude i za komunikaciju sa njima. Savjet: njegujmo tu komunikaciju umjesto isticanja onog što nas smeta!
Za kraj: preporuči nam slikovnicu!
Nakon konzultacije sa malom pomagačicom, Marija nam je dala preporuku Mišini novi prijatelji, te rekla: „svi koji su čitali Gitinu brigu i Posve Normana, sigurno će im se svidjeti“!
Mali čitači definitivno imaju našu preporuku, a još jedna preporuka svima je – ispunimo naše profile sadržajem koji inspirira, koji nas uči i potiče na nešto novo, a manje sa konfliktnim temama kakve su vrlo česte u našim svemirima! Ne znaš gdje krenuti? Brickzine je odličan start! 😉