Jezične su igre kao ribana tikvica koju podvalimo u bolonjez, kao špinat koji prošvercamo u smoothie od jagode i borovnice. Nenametljiva vježbica koja djetetu približava svijet čitanja, pisanja i stvaranja priča i čini ih ukusnijima i mekšima za kušanje. Isprobajte i dobar vam tek!

Mislavova igra

Ova se igra sigurno ne zove Mislavova igra, ali ima jedan Mislav, nedavno je napunio 11 godina, ima Aspergerov sindrom i u Kuću od priča mi dolazi od samog početka. Mislav je poseban po mnogočemu, ali možda najviše po svojim genijalnim pitanjima.

Je li pas sličniji zmiji ili zmaju? Može li se hranu prožvakati u obliku srca? Pojedu li ribe kakicu drugih riba u moru? Njegova su pitanja jedinstvena i nikoga ne ostavljaju ravnodušnim i baš je zato na mojim radionicama ova poznata igra preimenovana u Mislavovu.

Igrate se tako da svaki član obitelji na papirić napiše jedno neobično pitanje. Nikome ne odajete što ste napisali, papirić preklopite i proslijedite osobi do sebe koja na preklopljeni papirić piše neki neobičan odgovor (koji odgovara na bilo koje pitanje koje vam padne na pamet).

Pročitajte si pitanja i odgovore i nasmijte se genijalnim objašnjenjima koje djeci mogu poslužiti kao zanimljiva tema za pisanje ili crtanje priče.

Čitaj kao da….

Moguće je da ste s djecom pročitali svaku knjigu, strip i slikovnicu koju imate doma. Moguće je i da ste neke knjige morali čitati pedeset i devet puta za redom. Ova igrica osvježit će čak i čitanje onih priča koje već znate napamet.

Na papiriće zapišite prijedloge kao što su:

Čitaj kao da ti se jako piški.

Čitaj kao da se s nekim svađaš.

Čitaj kao da pjevaš operu.

Čitaj kao da hodaš po gusarskoj dasci.

Čitaj kao da je netko u prostoriji prducnuo.

Čitaj kao da hodaš po žeravici.

Čitaj kao da si voditelj Dnevnika.

Izvlačite papiriće, čitajte i smijte se dok djeca uz igru vježbaju izražajno čitanje i javni nastup.

Čija je ovo priča?

Pratiti liniju priče koju pišemo nije uvijek lako, a kad nam se u proces pisanja upletu i drugi pisci, stvari postaju još zanimljivije i kompliciranije.

Za sljedeću igru, svaki član obitelji koji zna pisati dobiva svoj papir i olovku. Započinje pisati priču kakvu god želi. Nakon pet minuta pisanja ( uključite štopericu) svatko staje s pisanjem i svoj papir predaje osobi do sebe. Sljedećih pet minuta nastavljamo pisati tuđu priču, onu koju smo dobili. Pazimo da pratimo početak i da priča koju razvijamo ima smisla. Nakon pet minuta, papiri ponovno idu u krug.

Sa svakim novim krugom, sve je više teksta kojeg trebamo pročitati kako bismo mogli nastaviti priču pa je samim time igra i teža.

Igru završavamo kad natrag dobijemo priču koju smo započeli pisati. Ako vas je samo dvoje ili troje, napraviti dva ili tri kruga.

Naglas pročitajte svoje priče. Vjerojatno su otišle u sasvim drugom smjeru od onog kojeg ste zamislili.

Izmišljeni jezik

Ovo je jedna od omiljenih igara mojih polaznika. Podjednako je vole i školarci i vrtićanci.

Potaknite djecu da izmisle neke nove riječi. Možete im ponuditi nekoliko uobičajenih riječi za koje trebaju izmisliti novi naziv ili ih pustiti da sami odaberu žele li možda izmisliti riječi za pojmove koji uopće ne postoje. To mogu biti predmeti, osjećaji, neke nove boje ili zvukovi.

Za svaku izmišljenu riječ neka napišu kratko objašnjenje, nacrtaju je ili prikažu pokretom tijela.

Predložite im da osmisle i nove simbole za abecedu ili sasvim nova slova.

Izmišljenom jeziku mogu dati i ime. Neka razmisle tko su govornici tog jezika, gdje žive, kako izgledaju i čim se bave. Mogu ih i nacrtati.

Naši najbolji primjerci bili su:

DLAKOMRS –  češalj za jaaaaako kovrčavu kosu

VATROGUT – posebna cijev za gašenje požara koja guta vatru i pretvara je u kamenčiće

ŠANJEROĐUB – kolačić od morske trave i karamele

LEZIRTUP – onaj osjećaj kad si toliko umoran da poglupiš od umora

Ritine izmišljene riječi

Pakosna, pametna, predivna priča

Zadatak koji traži koncentraciju i dobar vokabular. Predložite djetetu da napiše priču u kojoj svaka riječ mora početi slovom p.

Priča može biti i kratka, važno je da ima smisla. Umjesto slova p, predložite neki drugi suglasnik ili djetetu ponudite da napiše priču u kojoj ne smije biti niti jednog slova p (ili nekog drugog suglasnika).

Kako bi mu olakšali pisanje, možete zajedno popisati što više riječi koje počinju slovom koje vam treba za priču. Uključite sve vrste riječi koje započinju tim slovom.

Uživajte!