Ritmička formula jednog od mojih profesora svodi se na sljedeće tri riječi – perspektiva, perspektiva, perspektiva! Sijaset činjenica izgleda drugačije u sjeni svakoga od nas. Činjenice ostaju iste, ali pogledi se mijenjaju iz dana u dan (ako smo otvoreni), kao njihalo što se stalno njiše, odbijajući stati u jednu točku i proglasiti kraj povijesti. Uistinu tekuće.

I dok njegova ritmička formula udara po notnim zapisima ideološke onečišćenosti, moja adaptacija njegovih riječi udarat će po notama mikropovijesti. Ulazeći u društvene pore baca drugačije svjetlo na povijesne trenutke koje smo bili uvjereni da znamo objasniti i prikazati. Iz raznih rakursa bacati svjetlo na trenutak ili niz doprinosi stvaranju similarnosti događaja koji teško da će se prestati gibati i priznati kako je izgledao upravo kako su ga opisala prva tri sretnika.

S time na umu, studio Foolish Mortals odlučio je prikazati Drugi Svjetski rat kroz prizmu generalova radija.

Radio General izašao je protekloga tjedna na Steamu te mu nije trebalo dugo da zaintrigira zajednicu. Riječ je o (još jednom) RTT naslovu na temu Drugog Svjetskog rata, ali kroz vizuru generala koji zapovijedi šalje radio vezom, pritom pomno prateći kartu pred sobom. Riječ je o konceptu koji je prije nekoliko mjeseci zajednici predstavio Radio Commander, ali s mnogo manje uspjeha.

Foolish Mortals odlučio je Drugome Svjetskome ratu pristupiti iz kanadskog kuta tako da kroz cijelu kampanju ispraćujemo kanadski doprinos Saveznicima. Počevši od same konstrukcije izbornika smještenog na jednom panou i stolu unutar generalnog štaba, kreativni studio htio je postići svojevrsni hiperrealizam što se redom očituje kroz smještanje parateksta unutar raznih bilješki, kao i dodatak bogatog arhiva unutar kojeg se redom nalaze snimci, članci, fotografije, izvještaji i mnogo drugih materijala koji se izravno nadovezuju na misije koje se nalaze pred nama. Edukativna komponenta Radio Generala dobro je osmišljena te postiže potreban balans sa samim gameplayem. Možemo reći i da predstavlja osvježenje kada se sjetimo silnih FPS realizacija Drugog Svjetskog rata. Ipak, nemojmo se pretjerano zanijeti – edukativna komponenta nastoji ostati što je više moguće neutralna te ne zadire pretjerano u osjetljive teme. Cjepajmo dlake!

Igra barata poznatim real-time tactical strategijama koje u ovome slučaju dobivaju taj čuveni radijski obrat. Kao general stojite nad mapom, osluškujući vaše jedinice na udaljenom bojištu, ponovno ucrtavajući teritorij u kartu pred vama sa svakom novom informacijom o ne/prijateljskim položajima. Radio General ističe instinkt, svojevrsno snalaženje u prostoru, kao ključ prelaženja svake misije. Osluškivanje, pronalaženje, slanje i iščekivanje – četiri ključne riječi koje žanrovske konvencije oblikuju prema radijskim uzusima čime se znatno obogaćuje strateški okvir.

Još jedan element koji igra važnu ulogu je isprekidan dijalog koji je rađen prema uzoru na ratne filmove te u pojedinim trenucima zna zazvučati ukočeno. Unatoč tome, u većini misija upravo je on katalizator napetosti. Bio to prekid linije ili krivo pozicioniranje ili davanje krivih informacija, dijalog je dobro izveden ako zanemarimo trivijalna rješenja. Moguće je glasovno davati naredbe, ali tu komponentu nisam iskušao te ne mogu reći koliko je uspješno izvedena.

Recenzenti su se žalili na tempo naracije unutar igre, ali čini se kako je upravo kaos rata ono što igra želi postići svojim gomilanjem informacija koje morate procesuirati u izuzetno kratkom roku ako želite doći do kraja bitke. To je taj hiperrealizam o kojem govorimo koji naravno konstantno glavom udara u zid zvan paratekst koji, moram priznati, nije obilat unutar samih misija. Iako je očito kako se Radio General odbija zamarati borbenim aspektima, svodeći ih na puke formulacije te osnovni paket osobina, zbog isticanja glavne mehanike, za jedan RTT to u ponekim trenucima predstavlja svojevrsno razočaranje. Dodatak izrade karti je zgodan, ali ne dodaje/oduzima ništa konačnoj ocjeni. Međutim, okružujući paratekst ublažava tu činjenicu. Kao što sam naznačio, mehanike se odlično nadopunjuju s arhivskim materijalom što najbolje pokazuje potreba za pisanjem obiteljima koje su izgubile vojnike u misiji. Možemo to nazvati patetičnim, ali daje jednu novu dimenziju pri vođenju bitaka te želji za ostvarivanjem zadanih ciljeva.

Radio General je prijeko potrebno osvježenje na RTT sceni, ali u isti čas i još jedna igra na temu Drugog Svjetskog rata u realističkom diskursu što sam pokazuje izostanak želje za hrabrijim iskorakom unutar zadanog polja ili za pak odlučniji iskorak izvan polja.