Objavljen je velik broj problemskih i terapeutskih slikovnica za djecu. One su osmišljene kako bi djetetu pomogle riješiti određeni problem ili mu olakšati neku situaciju. Slikovnice ne govore direktno o pojedinom djetetu, ali se identificiraju sa sličnom situacijom ili problemom u kojem se nalaze.

Odmakom od situacije i promatranjem iz druge perspektive lakše je o problemu razmišljati i rješavati ga. Problemske i terapeutske slikovnice problematiziraju razne teme; emocije, polazak u vrtić, odvikavanje od dude, svađe s prijateljima, dijeljenje igračaka….

Istaknut ću terapeutske slikovnice na temu emocija čije autorice su psihologinje Tea Knežević i Tatjana Gjurković, a ilustrirala ih je Jelena Brezovec. Razlog zbog kojeg ih smatram posebno vrijednima je taj što su, osim za djecu, edukativne i za roditelje. U slikovnicama se pojavljuju mudre životinje koje u dijalozima primjereno komuniciraju sa životinjicama koje trebaju pomoć. Ti dijalozi su primjer podržavajuće i konstruktivne komunikacije koju je poželjno primjenjivati u razgovoru s djecom. Mudre životinje podržavaju, ohrabruju, pomažu sugovorniku prepoznati emociju koja se u njima pojavljuju te daju korisne savjete.

Dijalozi u slikovnicama su primjer komunikacije koje psihologinje zagovaraju u profesionalnom radu i o kojem poučavaju obrazovne djelatnike i roditelje. Roditelji se mogu prepoznati u različitim situacijama što ih potiče na promišljanje o vlastitoj roditeljskoj ulozi, osvještavanju komunikacije koju ostvaruju s djetetom, a koja je važna jer je ona put kojim se gradi odnos. Na kraju svake slikovnice nalaze se i dodatne informacije i savjeti za roditelje.

Emocije su važna tema. Djeca najmlađe dobi trebaju pomoć u prepoznavanju emocija koje se u njima pojavljuju. Svi mi želimo biti sretni, a to naravno želimo i vlastitom djetetu. U stvarnom životu raspon emocija je velik te se pojavljuju one ugodne i neugodne. Važno je znati ih prepoznati kada se pojave i izraziti ih da način da ne nanosimo bol ni sebi, a ni drugima. Djeca trebaju učiti da je u redu osjećati sreću, tugu, strah, ljutnju i ostale emocije te kako se s njima nositi. To je put koji vodi ka socio-emocionalnom sazrijevanju.

Autorice su osmislile slikovnice na temu četiri emocije; sreća, tuga, strah i ljutnja.

Sreća

Slikovnica Lisica je naučila da sreća stanuje u srcima govori kako pronaći sreću u malim, svakodnevnim situacijama poput igre, razgovora s roditeljima, provođenja vremena u prirodi, umjesto u materijalnim stvarima kao što su igračke. Uči djecu da je sreća u njihovim srcima, a ne u kupljenim stvarima. Lavica može i zna biti sretna zbog drugog pomaže djeci radovati se uspjehu i sreći drugih ljudi što pomaže u razvoju suosjećajnosti.

Konjić sreću dijeliti zna nakon truda i uspjeha želi osvijestiti kod djece da je za uspjeh potrebno uložiti trud i rad, a ne odustati nakon prve prepreke te da ponekad moramo potražiti i prihvatiti pomoć drugoga. Također je dobar primjer za roditelje kako podržavati i ohrabrivati dijete i davati mu smjernice koje ga vode ka uspjehu. Hrčak osjeća da postoji tiha i smirena sreća pomaže djeci i roditeljima pronaći mir i sreću u njima samima.

Tuga

Situacije gubitka bliske osobe su teške. Djeca ponekad u tim situacijama ne izražavaju emocije na način na koji to rade odrasli što ne znači da ne osjećaju tugu. Slikovnica Žirafica je tužna jer djeda više nema pomaže djeci u prepoznavanju i izražavanju emocija u slučaju gubitka voljene osobe. Mišić je tužan jer mu nedostaju roditelji govori o situacijama odvojenosti od roditelja.

Najmlađoj djeci je ponekad teško procijeniti koliko će odvojenost trajati i hoće li se roditelji vratiti. Slikovnica pomaže i odraslima osvijestiti emocije koje se pojavljuju kod djece u situacijama odvojenosti od njima najbližih osoba, roditelja. Ježić je tužan jer nije pobijedio u igri pomaže u nošenju s osjećajem tuge kada u nečemu nismo uspjeli, kada nismo pobijedili, a to nam je jako važno. Praščić je tužan i ljubomoran na brata pomaže djeci u situacijama kada roditelji pažnju poklanjaju bratu ili sestri te daje uvid roditeljima zbog čega se u nekim trenucima djeca mogu osjećati tužno te kako se osjećaju kada ih se uspoređuje s bratom ili sestrom.

Strah

Slikovnice na temu straha podsjećaju roditelje da je važno uvažiti dječje strahove koliko god se oni iz perspektive odraslih činili nerealnim jer za dijete su realni.

Medvjedića je strah ostati u vrtiću je korisna u vrijeme polaska u vrtić kada se djeca prilagođavaju na boravak u nepoznatoj sredini s nepoznatim osobama. Kada očekujete prinovu u obitelji može vam koristiti slikovnica Ovčicu je strah jer će dobiti brata. Slikovnica Psića je strah odlaska doktoru problematizira česti strah djece od liječnika.

Slikovnica Slonicu je strah vikanja i kazni potiče roditelje na promišljanje o korištenju kazni i vikanja kao odgojnih metoda te im daje uvid kako se djeca u tom trenutku osjećaju. Poznato je da kazne i vikanje na djecu stvaraju kod njih osjećaj straha i anksioznosti što može dovesti do manjka samopouzdanja. Prikazan je pozitivan primjer iskrene komunikacije jer sloničina majka je vikala na slonicu, ali je kasnije uvidjela da je pogriješila i iskreno se ispričala. Djeca u tom primjeru uče da je u redu pogriješiti, ali da se potrebno iskreno ispričati te da ih roditelji uvijek vole bez obzira na sve.

Ljutnja

Ljutnja je intenzivna emocija koju je važno prepoznati i izraziti na prihvatljiv način. O tome savjetuju slikovnice na temu ljutnje. Kad je ljut zeko se ozlijedi, Kad je ljuta, macu boli trbuh i Kad je ljut, nilski konjić grize govore kako izraziti ljutnju da se ne nanosi bol drugima, a niti samom sebi. Kad je ljuta, vjeverica ne sluša šalje poruku da se drugi iskreno brinu o nama dajući nam savjete te je dobro o tim savjetima promisliti.

Odaberite slikovnicu koja problematizira sličnu situaciju u kojoj se nalazite. Čitajte ju otvorena uma te dopustite da, osim vašeg djeteta, i vi nešto naučite. Zapamtite, djeca uče iz vašeg primjera, oponašajući vas. Zato je važno da budete dobar uzor svom djetetu u komunikaciji i izražavanju emocija.