Brzina, adrenalin, uzbuđenje glavna su karakteristika pravog medijskog i novinarskog posla, a to ćemo i sami osjetiti izradom vlastitih novina, fanzina, magazina… Uskačemo na vijugavi tobogan.

Kada je Supermen po uništavanju planeta svog rođenja Kriptona kao Clark Kent zaglavio na Zemlji nije slučajno postao novinar i to u tiskanim dnevnim novinama.

Ni Spiderman, odnosno Peter Parker, nije slučajno novinski fotograf. Novinarstvo i općenito mediji pripadaju jednoj od najuzbudljivijih i najvažnijih ljudskih djelatnosti jer služe za dobro informiranje o svemu što se događa, pomažu razumijevanju raznih procesa i pojava, a sve to nas čini zanimljivijim ljudima.

Novinarom se ne postaje preko noći, a teško je pronaći odgovarajući medij s kojim možemo surađivati. Zato je ponekad najbolje napraviti vlastite novine.

U našim ulicama i naseljima se događa doista puno toga što svima prolazi ispod radara. Čak i Supermenu. Kroz nekoliko jednostavnih i osnovnih koraka saznajmo kako se možemo upustiti u avanturu izrade novina za vlastitu ulicu ili kvart. Neboderski list, Trsatske novosti, Zamet danju i noću

Nije loše, nije loše…

1. Bilježnica u hladu

Uvijek je najgori početak, a on zapravo može biti lak. Pusti mobitel i računalo – radije sjedni ispred portuna, uzmi bilježnicu i počni bilježiti sve ideje o svojim novinama – o čemu bi pisale, što misliš da ljude zanima, zabavlja, što žele čitati…

Piši slobodno i neopterećeno. Skiciraj stranice i nazive rubrika. Ne postoji greška pri smišljanju ideja!

2. Ekipa puna volje

Zadovoljan si učinjenim pa podijeli ideje s najbližim prijateljima. Zapalili su se! Sada na idejama radite zajedno. Prvo ste pisali u tvojoj bilježnici, a onda morate početi dijeliti zadatke jer nije pametno da svi rade sve, i to će se zvati – redakcijom… 

Redakcija treba i prostor, a to može biti nečija soba ili pak neko mjesto u zgradi za koje nikoga nije briga.

3. Redakcija puna direktora

Tvoje novine nude nekoliko poslova (doduše plaćaš samo zabavom).

Trebaš glavnog urednika – organizira posao nastanka tekstova, pruža osnovnu viziju što se želi postići, smišlja tzv. opremu teksta (naslove, podnaslove, fotografije…), spretne, maštovite i hrabre novinare i autore – ekipa koja piše tekstove, traži vijesti, svađa se s glavnim urednikom (…), fotografa/e jer stanari tvoje ulice vole sliku često i više od teksta,  dizajnera – vizualne tipove koji će sve oblikovati, nacrtati kakvu ilustraciju, karikaturu.

U novije vrijeme mnogi od ovih ljudi se nazivaju i direktorima (umjetnički, kreativni…), ali to je smiješno.

Trebaš i marketing jer kako će netko znati za tvoje novine i vijesti ako ih se ne reklamira na razne načine.

4. Koncept je sve

Svi ste na okupu i prebirete po bilježnici. Vrijeme je da budete precizni i odredite kakvu energiju želite da šalju vaše novine – sreću, tugu, inspiraciju, zabavu, humor… Dogovarate se o čemu ćete pisati, pa novinari i autori dobivaju zadatke.

5. Novinari na terenu

Nije vam jasno zašto se vašom ulicom više ne može proći od automobila. Saznaje vaš novinar. Napisat će i oštar osvrt. Zgrade mijenjaju fasade, ali nitko ne poznaje radnike. Novinar će napraviti odličan razgovor s radnikom i predstaviti ga svima.

Ljude zanima koje nove knjige pročitati jer svega je previše. Vaš novinar odlazi u ogranak knjižnice gdje mu knjižničar/ka predstavlja dobre naslove.

Ovo su samo primjeri kako možeš razmišljati o tome o čemu je zanimljivo pisati. Vijesti u jednoj ulici je jako puno: isprati za sportsku rubriku sve susrete na igralištu, na pragu razgovore sa susjedom koji radi kao… Osvrni se na neki problem koji vas muči, izaberite zanimljivosti koje želite predstaviti, neka netko napiše povijest ulice ili naselja…

6. Uređivanje rukama i nogama

Tekstovi su nastali i nastupaju glavni urednik i dizajnerska ekipa. Urednik smišlja naslove – ponekad ozbiljne koji informiraju, ponekad šaljive koji zabavljaju. Dizajner se pita kako će uklopiti fotografiju uz tekst, koji font i veličinu slova izabrati… To je jedan proces u kojem često razgovarate, a ponekad se u žaru borbe i posvađate. Ali prijateljski.

7. Alati kao krampovi i lopate

Ništa nismo govorili o tome čime radiš. Toliko toga ti je na raspolaganju pa iskoristi sve što imaš i nemoj ulagati ništa dodatnoga novca. Bolje ga je iskoristiti za kakav dobar napitak od karamele. Mobitel je ludilo i na njemu ti je voice recorder kojim ćeš snimati izjave sugovornika i obavljati razgovore, fotoaparat za odlične ilustracije.

Više se ne koristite bilježnicom već ste se organizirali “u oblaku” uz Google Drive gdje uređujete tekstove. Za fotografije koristite Pixlr, a stranice slažete uz Google Draw. Zadovoljni ste rezultatom i nastale su odlične novine u obliku PDF-a koje je sada potrebno isprintati! Najprije probni primjerak – da vidimo je li sve ok.

8. Tisak je mami na poslu

Nečiji tata ili mama sigurno rade na poslu gdje postoji kakav printer i mogu slobodnije postupati s papirom. Radili ste A4 format (klasična stranica), a presavijanjem se dobivaju stranice novina. A postoji i risograf o kojem ćemo ti nešto više reći sljedeći put.

Sve ste završili i ponosno ih listate. Ne opterećuješ se s nekim tipfelerima jer bi inače poludio.

9. Promocija iliti hvalisanje

Vrijeme je da ih i drugi čitaju – organiziraj promociju na kvartovskim stepenicama ili kvartu uz topli čaj i limunadu, podijeli svoje novine po portunu, dućanu, napravi “jutjuberski” video osvrt na broj…

Na igralištu se pojavio bager i nitko ne zna što planira napraviti – trenutak je da tvoje novine krenu u novu akciju… A ako ti se ne sviđaju iskoristi ih za kompost iz prijašnjeg teksta. 🙂 

*tekst je originalno objavljen u 2. broju tiskanog Brickzinea.