Ovo baš trebaš: Ekipa koja pokreće stvari pozdravlja novu godinu dobrim željama, idejama i preporukama

Priče
Autorica ilustracije: Nina Delanović

Oni koji ga prate znaju da je Brickzine magazin nove Dječje kuće u Rijeci, a da je ona pak cijela u ritmu stvaranja, kreativnosti, budućnosti.

Okupili smo zato cijeli niz vrlo raznolikih hrvatskih kreativaca, iz potpuno različitih područja, i potpuno različitih sentimenata te pitali ih što očekuje od godine pred nama i možda još važnije – čega dobroga bi nam preporučili.

Svatko je to učinio na svoj način, a pred vama je jedan stvarno ukusan kreativni novogodišnji smoothie (tako smo mi to sebi nekako u glavi zamislili). Može i topla čokolada s puno začina. :))   

Maja Ogrizović

kulturologinja i voditeljica inkluzivnih programa u kulturi, Filmaktiv + Hej

Ne samo da okrećemo novu stranicu već otvaramo potpuno nove mirisne kalendare ili pak friške još neispunjene stranice Google kalendara jer krećemo u — novi krug oko Sunca. Za ugodniji put iskusniji kažu da je preporučljivo vezati se, a ja dodajem i uzeti grickalice i dobre suputnike kako bi nam put od 365 dana bio što ugodniji, zabavniji i zanimljiviji.

Za sve neodlučne ili one žedne novih ideja, iskustava i preporuka, pišem listu preporuka za kul suputnike u 2022.:  

Vrijeme je da nam inkluzija postane dio svakodnevnog rječnika, ali i naše svakodnevice, pa preporučujem podržati inkluzivne programe, projekte i aktivnosti kada i gdje god stignete. Prvi korak je posudba nekog od inkluzivnih DVD naslova iz inkluzivnog fonda Knjiga svima Gradske knjižnice Rijeka kojeg su pokrenuli GKRi, Portić, Udruga slijepih PGŽ, Udruga gluhih PGŽ, Filmaktiv i Hej! Posudbom podržavate postojanje fonda, ali i sebi otvarate posve nove svemire. Uostalom, tko ne bi htio da mu/joj tete pričalice čitaju priče Ksenije Kušec, Silvije Šesto, Dubravke Urode i Jelene Pervan kada god to poželi?

— Za roditelje, bake, djedove, edukatore i one malo starije klince preporučujem seriju Sex Education koja ne samo da je smiješna već i iznimno edukativna, ali i predivno topla priča o nespretnosti i ljepoti života, o zajedništvu, podršci, prihvaćanju i — ljubavi!

— Nisam zaboravila na grickalice! Popržene bademe samljeti u multipraktiku s datuljama, cimetom i anisom. Dodati sol i mrrrvicu maslinovog ulja. Oblikovati kuglice i obući ih u kaputić od rastopljene čokolade. Staviti da malo odmore u zamrzivač i kada budu spremne 

— uživati u njima bez zadrške 🙂

2022., odnosno dvije-dvajz-druga zvuči i izgleda dobro, puno dvojki koje volim i dobro zvuči kada ju izgovaram, što mi je dovoljno da djeluje obećavajuće na prvi pogled. A ako ju ispunimo prstohvatom solidarnosti, podrške, poticaja, ohrabrivanja, zagrljaja, pusa i uključivanja, nema šanse da ne bude najbolja godina koju smo do sada živjeli. Sve do 2023.!

Sretan put svima 🙂

Igor Belan

glavni urednik HCL.hr portala  

Eh, ta sposobnost da nešto malo predvidim. Napustila me prije dvije godine! Iznimno je nezahvalno maštati i predviđati budućnost ovih posljednjih par godina, pogotovo kad pričamo o igrama i tehnologiji. Igre se redovito odgađaju, a tehnologija kasni na police trgovina i biva razgrabljena čim tamo konačno dođe – neki čak ne pitaju ni za cijenu. Ludilo!

No treba biti optimističan pa zaista očekujem da će 2022. godina biti drugačija. Veselim se novim grafičkim karticama po nižim cijenama i blještavim next-gen igrama koje su nam davno obećane. Vrata nove generacije igara otvorile su se još prošle godine s izlaskom PlayStationa 5 i Xbox Series konzola, no mislim da ćemo tek 2022. godine vidjeti za što su te mašine stvarno sposobne. Trkaće igre bi specifično mogle dobiti novi vjetar u leđa jer su uz next-gen hardver na pragu toga da izgledaju praktički kao stvarnost, a takve stvari svi volimo. Znate ono kad vam mama uleti u sobu i misli da gledate Formulu 1, a vi zapravo igrate Formulu 1? E, to.

Drugi gameri zadovoljit će se i onim manje realističnim, da ne kažem šašavijim igrama koje nas vuku u raznorazne fantazijske svjetove. Najavljeno ih je nekoliko zanimljivih za 2022. godinu, sad samo svi zajedno moramo držati fige da ih ne odgode.

Mogli bismo kroz narednu godinu vidjeti i nove pomake u svijetu virtualne stvarnosti i to ne samo za puko igranje (iako se tome najviše veselim), već i u širem smislu raznih metaversova. Čini mi se da je taj buzzword tu da ostane. A i neka dublja integracija igara sa svijetom blockchaina i kriptovaluta je na pomolu – tko zna gdje će to otići sljedeće godine. Hoćemo li moći zaraditi stvarni novac igrajući neke dobre igre? Hoće li sve to dovesti do nekih novih esports natjecanja? Bit će veselo!

Ako moram izabrati samo jednu igru preporučio bih da u 2022. godinu uđete s primjerkom Psychonautsa 2. To je jedna od onih igara kakve više ne izlaze tako često. Jedna od onih u kojoj skačete, udarate i skupljate stvari dok cijelim putem upijate karakterne osobine likova i glavnu priču punu zdravog, ali i zrelog humora.

A priča je neodoljivo dražesna, pozitivna i maštovita dok kao posebni psiho-agent istražujete zapetljani svijet ljudskog uma. Jedna je od najkreativnijih igara 2021. godine, ali nažalost i tip igre kakav ne očekujem vidjeti ponovno u skorijoj budućnosti. Barem ne od zvučnijih razvojnih studija kojima takav tip igara više ne prolazi na sastanku s ekipom iz odjela financija. I zato je nemojte propustiti zaigrati čim prije – Psychonautsi 2 igraju se sa konstantnim smješkom na licu, a baš takva igra nam svima sada treba.

Nina Vračević Eškinja

pedagoginja, gestalt psihoterapeutkinja i suradnica za programe podrške, Udruga Foliot

Nova 2022. godina donosi nam prilike da ostvarimo sve ono što smo otkrili da nam treba u periodu ovih godina u kojima smo neobično živjeli i družili se malo drugačije od onog kako smo navikli.

Oh, 2022. imamo od tebe velika očekivanja ali vjerojatno i ti od nas. Ispričat ćemo ti kako smo zamislili živjeti kroz tvoja godišnja doba i što ćemo raditi kako bi bili sretniji i ponovno se svi skupa družili. Pa poslušaj nas…

Početak svake godine dobro je započeti pisanjem stvari na kojima smo bili zahvalni prošle godine kako bi bolje vidjeli što je stvarno ono što volimo, što nas čini sretnima i kako bi bolje znali kojim putem krenuti dalje. Nakon tog popisa, sve je odmah jasnije, baš kao sunčani zimski dan na snijegu kojem se posebno veselimo u 2022. godini. Sanjkati ćemo se, graditi snjegoviće od kojih će svaki dobiti ime po jednoj od emocija pa ćemo tako naučiti kako izgleda tužni snjegović, kakav je kada je radostan, što odaje ljutog snjegovića i u kojem smjeru gleda snjegović koji se boji.

Nakon zime, dolazi nam proljeće i tada svi zajedno trčimo livadama, uživamo u svakom trenu dok nas grije to proljetno sunce i smijeh naših prijatelja. Dobro da smo pogledali film „About time“ jer krije tako važnu poruku o životu koju bi svaki čovjek trebao znati.

Umorni smo već od trčanja, svježeg zraka, svaki dan koji smo mogli provodili smo u prirodi, puno smo se družili i svašta naučili. Pročitali smo knjigu „Ispričat ću ti priču (Bucay, H.) koja nas je potaknula da svaku situaciju pogledamo iz različitih perspektiva. Udruga Foliot pokazala nam je koliko je važno pričati o svemu onome što nam se događa, na raznim programima podrške bolje smo upoznali sebe.

Došlo je i tvoje ljeto 2022. godino, jedva smo čekali tvoje ljetne praznike jer smo svaki dan, baš kao nekad, išli u školu, sjedili u klupama, igrali nogomet na školskom dvorištu, pjevali na rođendanima i zajedno puhali svjećice. Ljetni praznici i odlasci na more. Naučili smo koliko je važno brinuti jedni o drugima, ali važno je brinuti i o okolišu i zato ronimo i vrijedno skupljamo plastiku i ostalo smeće kojem nije mjesto na plažama i u našem lijepom moru. Usput se družimo i zajedno rastemo u neke bolje ljude.

I eto, ljeto prođe u tren oka, jesen se vraća u naš grad i bojama boji lišće, crveno, zlatno i žuto a mi smo baš čitali o bojama i odlučili odlaziti na kreativne radionice koje udruga Foliot radi za velike i male kako bi znali koja boja vlada našom kreativnosti. Polako nas jesen ponovno ispraća u zimu i mi ti se Godino moramo zahvaliti. Jer bila si tu za nas i u tvojim smo danima bili sretni.

Sada znaš 2022. kako te željno čekamo i silno ti se radujemo!

Dijana Zorić i Ana Grzunov 

voditeljice Laboratorija zabave

Smatramo da će 2022. biti godina koju će djeca i odrasli pamtiti po brojnim novim edukativnim i zabavnim sadržajima. Različiti kanali komunikacije tih sadržaja kreativno će spajati digitalnu i „klasičnu“ komunikaciju, čija će kombinacija nuditi sve više praktičnih opcija za još brže povezivanje ljudi i ideja. Zajedno s njima će rasti i želje za još više znanja i novih sadržaja za učenje i zabavu. U svojoj smo praksi primijetili da djeca i odrasli već sada zahtijevaju sve interaktivnije i dinamičnije sadržaje koje mogu koristiti uvijek, svuda i na različite načine (putem digitalnih platformi, ali i kroz druženje in vivo).

To nas je potaknulo na stvaranje novih programa u kojima smo pametan i kreativan „stvarni“ svijet interaktivno povezali s digitalnim u obliku e – bookova sa zabavnim tekstovima i uputstvima za DIY, STEM i hand made projekte kod kuće i na otvorenom. Konkretno, riječ je o našem LabZab e – mjesečniku i LabZab boxu, kutiji pametne zabave za djecu od 0 do 15 godina i njihove obitelji. Zbog fleksibilnog karaktera baziranog na praktičnom radu, odgajatelji i učitelji ih mogu koristiti kao pomoćno sredstvo u radu te redovitu bazu novih ideja za još kreativniju obradu programa / gradiva. Svima preporučujemo da ih isprobaju!

Marija Bratonja 

voditeljica stranice i  bloga Mali čitači

Vjerojatno svi već pomalo čekamo da ova luda i čudna 2021. ode, s nadom da će nam 2022. donijeti barem nešto od naših starih života gdje će jedine maske koje ćemo nositi biti one za vrijeme karnevala, a boosteri autosjedalice u našim automobilima. Ipak, postoji i nešto dobro što nam je 2021. donijela, a to je povećana kreativnost pa shodno tomu i brojne glazbene, filmske, umjetničke i književne novitete.

A ako tražiš nešto novo za čitanje, ali i igranje, to je pravi izazov. Zapravo, to je Planina izazova (Školska knjiga, 2021.). Jedan odlično osmišljen projekt koji spaja čitanje i igranje uz mnogo zanimljivih informacija i lijepih ilustracija. Uz knjigu dolazi kolo za preživljavanje, a unutar knjige je zapravo igra u kojoj koristiš kolo kako bi izvršio izazove, preživio i sretno stigao do kraja. Uz to, na stranicama ove knjige pronaći ćeš razne savjete za preživljavanje u prirodi te crtice iz stvarnog života (ima zaista nevjerojatnih priča). Sjajna knjiga!

Vinko Golembiowski 

organizator Ri Rocka i voditelj radionice bubnjanja za djecu

Mislim da nas očekuje bogato glazbeno osvježenje na sceni što je najavio i sam 43. Ri Rock Festival koji je popunio naša srca i uši bogatim bendovima poput Freaktiona, Sick Sheets, Restless Sea, Hand of Apollo, ali i warm up za isti sa bendom Revirgin. Mladi su napokon krenuli eksperimentirati s glazbom, a ne kopirati druge te tako donositi osvježenje na scenu što me jako veseli, a trebalo bi i druge jer jednostavno kroz nove ideje se stvaraju novi osjećaji gdje ostajemo iznenađeni i osupnuti, a potom te dobre emocije, energije i osjećaje širimo u svojoj okolini i činimo je boljom. Zato je umjetnost bitna u svijetu i našim životima.

Mislim da nas očekuje jedan boom kreativnosti. Mladima se nudi puno i na njima je da nas opčaraju. Nadam se da će isto prihvatiti i diskografske kuće i krenuti nuditi više od pukog šunda i konzumerizma što su do sada radili. No i ako zakažu na mladima je da pokrenu svoje indie kuće i krenu nuditi kvalitetu kao što to nudi Geenger records. 

Svijet igara će mislim isto donesti nešto novo i za pamćenje gdje dolaskom novog nastavka filma Matrix donose i novu snagu unreal enginea gdje se igre nevjerojatno približavaju realnosti i izgledaju kao da zapravo se krećeš s likom kroz realnost. U filmovima smo mi promatrač dok u igrama smo mi glavni lik i djelujemo na okoliju što nas stvara aktivnim. Naughty Dog, kao jedan od najboljih game developera, nam je puno ponudio kroz nevjerojatno realnu sliku postapokaliptične priče u Last of Us serijalu i opčaravajuću avanturu kroz Uncharted igre i jako se radujem onome što će nam ponuditi kroz slijedeće igre. Divim se detaljima i konceptualnim radovima u igrama, istinitim događajima iz svjetske povijesti koje nismo znali te predivnim lokacijama na koje ne bismo mogli otputovati u realnom životu. Umjetnost u igrama poput Star Wars Jedi: Fallen Order je nešto što me zaustavi dok igram i uhvatim se kako stojim u igri i divim se ljepoti koje čovjek može smisliti maštom. Divim se na razvitku u radu na AI karakterima u igrama te također veličini mapa i raznolikosti istima gdje Ubisoft donosi nevjerojatno realan prikaz Londona u povijesti kroz igru Assassins Creed Syndicate, a potom blisku budućnost sa novom igrom Watch Dogs Legion.

Njihova mogućnost da nam prikažu u igri toliku sličnost s realnosti je nevjerojatna, a osjećaje koje nam nude je nešto još više. Kada sam stao na most Ponte Vecchio u Firenci u igri Assassins Creed u 1503. godini i potom u sadašnjosti i realnosti te se nakon putovanja iz Italije vratio natrag u igru doživio sam takav osjećaj da ga jedino mogu nazvati kao moderni kulturni šok koji mislim da bi svatko trebao iskusiti. Smatram da su igre odličan način razbibrige i dobre za razvitak koordinacije, empatije te potiču logično razmišljanje. Osjećaje ugode i relaksacije koje mi igra pruža je nešto najbitnije jer smo okruženi stresom i ovo je odličan način za ispuštanje negativne energije i opuštanje. Igre su također pune digitalne umjetnosti mnogih umjetnika i vjerujem da tu leži mnogo budućih radova u kulturi. Smatram da je naša budućnost digitalna i da će mladi se jako posvetiti njoj te me jako zanima gdje će nas odvesti. Uzbudljiva vremena su pred nama. 

Kad smo kod digitalne umjetnosti jedva čekam nastavak Arcane serije. Digitalni artwork je nevjerojatan, priča zanimljiva, karakteri razrađeni i jednostavno je sve fantastično. Divim se steampunk detaljima i igri. Još jedan produkt koji dolazi iz igre i to dobro poznate League of Legends. Igre su postale toliko bitne ( iako ako se mene pita bitne su od kad sam ja bio dijete gdje sam igrao na svom Spectrumu igre poput Scuba, Jet Set Willy ili Jet pek ) da su velike firme krenule koristiti iste metode u radu i rješavanju problema kakve se koriste pri igranju igara. To su uradile jer su kroz istraživanje saznali da današnji mladi su toliko igrali igre i ako ih staviš u isto okruženje kao u igri da će riješiti problem puno brže nego u drugačijim uvjetima. Firme su se tako prilagodile tome i jednostavno dobile efikasniji tim ljudi. Evo više o samoj priči u koju su uključene firme od Googlea do Sonya. 

Finalno, mislim da mladi trebaju zaboraviti na strahove i eksperimentirati i biti maštoviti, a da im mi trebamo dati sve moguće alate da to rade te im nikako ne smijemo stajati na putu već pomoći. Mislim da moja udruga kroz kreativne radionice Glazbenog vrtića i naših uličnih bubnjara nudi baš to. Također mi je kao mentoru bubnjeva jako lijepo vidjeti razvoj mladih snaga na sceni kroz naše individualne tečajeve gdje nudimo kroz alternativne metode nove pristupe glazbi. Evo jedan od novijih je bend Short Circuit koji upravo je oformljen u našim prostorijama Music Box na Delti i vjerujem da će nešto biti od njih. Trebat ćemo vidjeti što će nam bend Fanaa donesti s novim albumom, a bome moram reći da kreativnost bendova nikad nije bila veća jer zbog pandemije im je uskraćena mogućnost sviranja uživo pa su se tako posvetili kreativnom stvaranju. 2022. biti će po mom mišljenju zanimljiva godina baš zbog nepredvidivih trenutaka koji nas okružuju i pozivaju na eksperimentiranje i djelovanje u sadašnjosti kroz nepredvidivost.

Stižu nam nova vremena i vrijeme je da ih zagrlimo i od njih stvorimo nešto novo i uzbudljivo. Dosta smo bili nostalgični i gledali u prošlost vrijeme je da pogledamo u svijetlu i nepoznatu budućnost. To boldly go where no one has gone before.

Live long and prosper 🖖

Manuel Šumberac

ilustrator

Dvije tisuće dvadeset i druga. Jako puno dvojki. U školskom sustavu ocjenjivanja, ocjena koja označava dovoljan, tek toliko za prolaz. Neki će reći, “ma nek je i dovoljna” s obzirom kakve su 2020. i 2021. bile. Ipak, nadam se da nećemo morati čekati do 2025. kako bi godina bila odlična.

Oko nas se, u svim poljima, zbivaju nevjerojatne stvari, zanimljivog i raznolikog sadržaja pregršt, informacija u neograničenim količinama, mogućnosti kakvih dosada nismo imali. Kreativna industrija proizvodi kvalitetnog sadržaja više no ikada, tehnologija se razvija munjevitom brzinom, stvaralaštvo, umjetnost, obrazovanje, sport, zabava, sve je isprepleteno i sve nam je dostupno. Pa ipak od svega navedenog ima nešto što smatram važnijim, nešto što je polazišna točka svim tim disciplinama, nešto bez čega sve te discipline naprosto ne bi postojale. To nešto je znanje. Znanje je taj dobar “virus” kojem ne treba cjepivo, kojeg se jednom kada se zakači za nas ne možemo, a i ne želimo riješiti. Stoga je moj prijedlog da se u 2022.-oj kolektivno zarazimo znanjem.

Zgrabimo tablete i računala, knjige, stripove i slikovnice, gledajmo filmove i serije, igrajmo video igre, slušajmo podcastove, glazbu, predavanja, bavimo se sportom, svirajmo, pišimo, crtajmo, računajmo, družimo se i učinimo sve da se što brže i u što većem broju “zarazimo” znanjem. Postanimo spužve koje će sve promisliti i o svemu razmisliti i koje će znanje na pravi načini upotrijebiti.

Učimo, vježbajmo, usavršavajmo se, krećimo se u smjeru u kojem želimo i napravimo sve kako bi do tog zacrtanog cilja uspješno stigli. I da na za 365 dana, na kraju 2022. možemo svi zajedno reći kako protekla godina nije bila “za dva” već da je bila “odlična”! Ili bar vrlo dobra.

Nikolina Mužić 

pokretačica Kids Escape Room Rijeka

Smatram da je kreativnost u radu s djecom kompetencija 21. stoljeća, a samim time porast njezine involviranosti u sve pore dječjih sadržaja i programa očekujem u 2022. godini. Unazad nekoliko godina s obzirom da sam i sama roditelj, aktivno pratim i konzumiram ponudu sadržaja za djecu, bile to igre, knjige, filmovi, događanja… i kada pomisliš da je sve već stvoreno i već viđeno, nađe se netko tko razmišlja izvan svih okvira, i stvori nešto što me oduševi.

U jednom takvom naletu kreativnosti nastao je i moj brend Kids escape room, koji djeci pruža nesvakidašnje iskustvo.

Moja preporuka za sve roditelje i djecu da čitaju na koncu ove a i u sljedećoj godini je cijela kolekcija Mrljek i Prljek slikovnica, autorice Jelene Pervan. Smatram te slikovnice malim kreativnim remek djelom. Urnebesno smiješne i zabavne a opet tako jednostavne i iznimno poučne za čitanje predškolskoj generaciji. 

Branka Bebić

direktorica škole Coding Giants Hrvatska

U 2022. očekujem daljnji razvoj tehnologije koji će se sigurno odražavati i na samom obrazovanju. Iako sam pobornica djece u školskim klupama kad je riječ o regularnom osnovnoškolskom i srednjoškolskom obrazovanju, vjerujem da će učenje na daljinu postajati sve popularnije kada je riječ o nekim izvannastavnim aktivnostima i dječjim interesima. To uostalom mi već sada uspješno činimo sa školom programiranja za djecu i mlade Coding Giants Hrvatska. No, o kakvom god se učenju radilo, djeci treba ponuditi sadržaje kojima će razvijati svoju kreativnost, logičko razmišljanje te vještine čiji će rezultat na kraju dana moći i sami vidjeti, bilo da je to nova isprogramirana igrica, napisana priča ili uspješno odsvirana skladba. Budućnost stvaramo svi, a na svakom djetetu je da istraži ono što ga zanima i na roditelju da ga u tome podrži. Razvijanjem vlastitih talenata i sposobnosti ne ulažemo samo u budućnost, već i uljepšavamo sadašnjost, prvo sebi, a onda i ostalima.

U ovom blagdanskom ozračju svakako bih istaknula i važnost druženja, ljudskog kontakta i socijalizacije. Djeci, a i roditeljima bih poručila da češće odlože mobitele i ugase ekrane te da provode kvalitetno vrijeme sa svojim obiteljima i prijateljima. Iako živimo u visoko digitaliziranom društvu, ne smijemo zaboraviti ni na sve ljepote analognog kontakta i istinske prisutnosti. Pa ipak, kad uzmu laptope, tablete i računala u ruke, neka se trude da to vrijeme bude što konstruktivnije provedeno. Neka vrijeme na ekranima provedu pišući blog, stvarajući dizajne, programirajući vlastite stranice ili igrice, umjesto da samo scrollaju i budu pasivni konzumenti sadržaja.

U 2022. u trenutnom okružju svima želimo puno zdravlja, smijeha i uspjeha. Na noćni ormarić najbolje bi bilo staviti samo čašu vode i neometano utonuti u san, ali što se tiče svakodnevnih aktivnosti, svoj djeci koja vole igrati igrice preporučila bih učenje programiranja. Zašto? Jer je višestruko korisno, razvija dječji mozak, kognitivne sposobnosti, kreativnost, daje im osjećaj postignuća kad uspješno isprogramiraju nešto svoje. U školi Coding Giants Hrvatska djeci približavamo programiranje na opušten i njima zanimljiv način, kroz igru, te tako spajamo ugodno s korisnim. Ogroman je plus što je to znanje dostupno svima iz udobnosti njihovog vlastitog doma. Zasad smo naišli na jako pozitivne reakcije i pohvale roditelja i djece, što nam je ogroman vjetar u leđa i ne bi nam bilo ništa draže nego u 2022. podijeliti to znanje, zabavu i veselje i s onom djecom koja još nisu naši polaznici.

Anita Hodak 

viša kustosica pedagoginja Prirodoslovnog muzeja Rijeka

Dragi prijatelji muzeja, jeste li ikada zakoračili u muzej i osjetili da vas netko ili nešto promatra? Jeste li ikada pomislili da predmeti i zbirke koje vas okružuju stvaraju muzejske veze? Jeste li ikada osjetili da baš te muzejske veze čekaju da ih istražite svim svojim osjetilima? Jeste li ikada pronašli muzejsku zbirku koja diše, govori, koja se glasa i koja povezuje predmete nevidljivim nitima? Ako jeste, tada ste pravi prijatelj muzeja!

Otkrijte i istražite Prirodoslovni muzej Rijeka svim svojim osjetilima. Veselimo se vašem dolasku u Rijeci i u Brodu na Kupi gdje vas čeka naša divljina s pogledom na more. Stvorimo zajedničku muzejsku vezu. Naše zbirke nalaze se na svim katovima, u raznim čuvaonicama i muzejskim sobama. Predmeti koji su povezani u zbirke zovu na istraživanje, stvarno i virtualno kroz pogled, dodir, zvuk i miris.

Zbirke neka povežu vas i nas uživo i online kroz radionice, vodstva, izložbe, predavanja, koncerte, predstave. Neka vežu predmet sa zbirkom, zbirku s muzejem, a muzej s gradom koji teče.

Tatjana Barat 

magistra edukacije hrv. jezika i književnosti, novinarka, književnica, lektorica, voditeljica radionica pisanja i biblioterapije 

Ako je godina za nama nešto iznjedrila, to su onda neograničeni vidovi kreativnosti. Iako nije bilo kulturnih događanja u onom obliku na kakav smo navikli, to nije spriječilo hrabre pojedince da napokon pokrenu projekte koji su u njima dugo čučali.

Vjerujem da će se to nastaviti i u idućoj godini. Nakon što smo shvatili da nam se život može preokrenuti preko noći, spremniji smo riskirati. U posljednje je vrijeme u sferi odgoja, obrazovanja pa i umjetnosti u centru pažnje mentalno zdravlje. Ja sam upravo ove godine pokrenula svoje radionice biblioterapije, nešto što sam dugo željela.

Veseli me vidjeti što će se sve događati s tim područjem i kako će mentalno zdravlje napokon, nadam se, prestati jednom za svagda biti tabu tema. U biblioterapiji veliku ulogu imaju priče. Najbolja i najdraža knjiga s kojom sam se susrela ove godine je „Kako pričati priče djeci… i svima ostalima“ autora Silke Rose West i Josepha Sarosyja. Držim je na noćnom ormariću i od srca je preporučam svakom roditelju, odgajatelju i učitelju, ali i onima koji se naprosto zaljubljeni u moć priča iz djetinjstva. Čudo je što sve jedna priča, ako je dobro ispričana, može pokrenuti u nama. 

Ivanka Mazurkijevć 

glazbenica iza Kišnih razdraganaca 

Draga djeco i svi koji se tako osjećate! Ovih par redaka u kojima predlažemo što bi vam predložili nekako smo teško složili. Toliko ima da ne bi bilo dosta da stavimo sve što ima jer ono što nema to je vjerojatno sad u pripremi i voljeli bi Vam to imati i dati.  Ne možemo znati? Što će 2022. dati? Voljeli bi, htjeli a mislim da bi željeti morali i smjeli da se u 2022. uništi virus ama baš cijeli. Da svi skinu maske i bace papire da se grlimo i gnječimo tko se voli pa čak i onaj koji ne, ne voli se. Pa se onda takvi baš posebno zavole. 

Od knjiga imamo sto, tisuću i milion. Radili smo glazbu za predstave od nekih najboljih knjiga na svijetu poput “Ježeve kućice”, “Alise u zemlji čudesa” i “Knjige o džungli”! Nismo radili no voljeli bi da čitate “Junake Pavlove ulice”, sve od Koka, Harry Pottera, Gregorove dnevnike, sve od Sanje Pilić, sve od … obavezno “Kišne Razdragance” Lane Letović Perčin a CD naše muzike imate na svim digitalnim platformama (Deezer, Spotify, YouTube – spotovi “Teška slova” i “Kap” te skinite pjesme i dođite na naš koncert koji će biti, samo što nije. Od filmova “Najbolji prijatelj” Tomislava Mršića, serija “Muppet show” Jim Hensona, od časopisa sve prastare Modre Laste i Smibove te od stripova obavezno sve od Bednjanca.

Vjerujemo da će tehnologija pomoći da smo skupa ako nam netko pomrsi račune s početka priče.  “Sutra nikad nije danas. Može li se ujutro probuditi i reći: “Evo sad je napokon sutra?” (Alisa u zemlji čudesa, Lewis Caroll)

Jelena Pervan

književnica za djecu i pokretačica Kuće od priča

Poklonimo si ljepotu stvaranja za svoj gušt. Ovo ružno, bockavo razdoblje preživljavam zahvaljujući ljudima koje volim i umjetnosti koja me voli. Umjetnici i kreativci pandemiju čine izdržljivom, uspijevaju nam vratiti fokus na ljepotu i čaroliju, daju sve i onda kad im se ništa ne da zauzvrat. Od 2022. očekujem  da će biti blaga prema svim umjetnicima, kreativcima, stvarateljima lijepoga. Svi mi koji stvaramo umjetnost, podučavamo je na slobodnim aktivnostima, akademijama, tečajevima, koji za druge pronalazimo prave riječi, prave tonove, prave ritmove i tehnike, za njih kreiramo čaroliju, poklonimo u 2022. tu čaroliju sebi.

Budimo nečiji učenici. Zakoračimo u umjetnost koja nije „naša“, pronađimo kreativnu radionicu, tečaj, aktivnost u kojoj ćemo biti potpuni početnici, prazni papiri spremni zagrliti nove boje i oblike. Prepustimo se drugome da nas vodi, neopterećeni strukturom, organizacijom, administracijom, cijenama, naplatama, samo stvarajmo, bez namjere, bez promišljanja, iz duše i za sebe, samo za sebe. U 2022. poklonimo sebi ono što svakodnevno poklanjamo drugima. Istinsku radost stvaranja.

Patricija Kunc

PR & marketing @Mikrotvornica

2022. godine bit ćemo pametniji i mudriji nego proteklih godina. Ponovno smo otkrili ljepotu i vrijednost življenja “punim plućima” te bogatstvo pravog društvenog života. Zasićeni pasivnog “gutanja” tehnoloških novotarija koje su se počele nadmetati s našim vremenom koje odvajamo za sebe i druge, 2022. postajemo ponovno upravitelji svojih života.

Mi smo sada na prvom mjestu, a novu tehnologiju koristimo za kreativno, umjetničko i tehničko stvaralaštvo, kao alat za kojim posežemo samo onda kad nam je to zaista potrebno. Društvene mreže odbacujemo kako bi otvorili mjesta stvaranju nezaboravnih uspomena sa svojim najdražima, a društvene igre vraćaju se u punom sjaju u naš dnevni boravak. Internet 2022. upotrebljavamo kao moćan alat za učenje provjerenih podataka i više ga ne koristimo pasivno nego proaktivno i sa konkretnom namjerom.

Duh 2022. približit će ti obiteljski film 8-Bit Christmas koji je pun božićne i životne mudrosti.

Želim svima sretan Božić i Novu Godinu.

Tijana Vidović

pedagoginja, HAI igračke

Jeste li čuli za HAI igračke? Zvuče kao pozdrav HI (na engleskom). One i jesu svojevrstan pozdrav i poziv na igru. Igra je osnovna aktivnost svakog djeteta, ali i odrasli, ako su u duši ostali djeca, rado se igraju i prepuštaju opuštajućem osjećaju koji im igra donosi.

HAI igračke donose pozdrave iz prošlosti na moderan i suvremen način pričajući priče. Svaka priča u sebi krije poruku, a HAI igračke poručuju kako su naši bake i djedovi nekada živjeli, a kako to mi živimo na naš način. Svakodnevnica naših starih može uz HAI postati i naša svakodnevica.

Možemo tkati sa Znatiželjnom niti baš kao što su nekada bake tkale i izrađivale tkanine, deke, tepihe. Osim toga možemo pašku čipku izvesti modernim oblicima koje nalazimo i u svakoj čipci koja se svojom bjelinom ističe i svečano ukrašava neku haljinu ili maramu. Haljine, odnosno nošnje, u kojima su djevojke nekada plesale vrte se i na našoj Zvutki, a kreacijama i ukrašavanju tih haljina nema kraja. Kako bi sve to mogli isprobati moramo se dobro hraniti i jesti fini kruh. Ali ljudi nekada nisu svaki dan pekli kruh i nije bilo pekarnica u koje možeš uči i kupiti kruh. Zato su kruh, kada bi ga jednom tjedno ispekli, morali sačuvati od miševa. Pri tome su koristili drvene stalke koji su bili visoko obješeni najčešće u kuhinji. Naš Čičulin oživljava ovu tradiciju čuvanja i ukrašavanja kruha. U suradnji i zajedničkoj igri igrači moraju održati ravnotežu stalka na koji se stavljaju kruhići kako ih miš ne bi pojeo.

Sve HAI igračke potiču kreativnosti i zajedništvo koje će nam biti svakako potrebno i u sljedećoj 2022. godini jer nas tijekom svih dana koje će nam ona donijeti očekuju brojni izazovi koje sada ne možemo niti zamisliti. Zato igrajte se. I vi maili i vi veliki jer trenuci provedeni u igri su trenuci opuštanja, zajedništva i kreativnosti neophodni su nam kako bismo se lakše nosili sa stresom i svim obavezama koje nas očekuju.

Svakako si nabavite HAI igračke jer one će vam ispričati priče iz tradicije koje možda niste znali ili ste ih zaboravili. Najljepši trenuci, kojih se sjećamo cijelog života, su trenuci provedeni s bakama i djedovima koji su nam pričali priče iz svog života. HAI igračke će vam donijeti baš takve trenutke zajedničke igre s pričom koja u sebi krije poruke naših korijena, a na krilima suvremenosti. Tko zna gdje će vas to odvesti u mašti i kreativnosti?! Jednostavno se opustite i uživajte!

Sunčana  Sinković

voditeljica kreativne igraonice Plavi svijet

Plavi svijet je igraonica smještena u Zagrebu koja potiče kreativno izražavanje i maštu kroz slobodnu dječju igru. Mi vjerujemo da je nestrukturirana igra ključ razvoja dječje kreativnosti te da ona potiče znatiželju, razmišljanje, snalažljivost u rješavanju izazova i timski rad. Osim toga, slobodna igra, koja se razlikuje od strukturirane igre gdje se nameću vanjska pravila i ograničenja, kod djece omogućuje spontano učenje te ih tako priprema za buduće izazove. 

Specifičnost naše igraonicu je inovativna Imagination Playground oprema za igru koju djeca koriste za izražavanje, slaganje, kombiniranje i istraživanje. Na taj način kroz igru oslobađaju svoju kreativnost te stječu podlogu za razvoj STEM vještina.

Budućnost svakako donosi mnoge inovacije na polju tehnologije koje podrazumijevaju sve brojnije digitalne i virtualne sadržaje za djecu. Iako je djeci potrebno pružiti i taj vid zabave, moramo imati na umu da neovisno o trendovima koje nam 2022. donosi, djeca se, prije svega, trebaju igrati u stvarnom svijetu, pogotovo u prirodi, te trebaju stjecati naviku druženja sa svojim vršnjacima izvan digitalnog okruženja. Kvalitetno provođenje slobodnog vremena temeljna je odrednica sretnog i ispunjenog djetinjstva koja direktno utječe na zrelost i mentalno zdravlje pojedinca u adolescenciji. Uz to, odabir sadržaja koje vaše dijete konzumira i tip igre u koju je uronjeno uvelike može pozitivno utjecati na razvoju. Upravo zato, u idućoj godini pomnije birajte kako, koliko i čime će se vaše dijete igrati.  

Kao kontrast otuđenju uzrokovanom nikad bržim tehnološkim razvojem i sve stresnijim načinom života, svim roditeljima u 2022. godini želimo da prodube i ojačaju odnos sa svojom djecom. Odnos roditelj-dijete nezamjenjiv je te čini temelj djetetovog emocionalnog, intelektualnog i kreativnog razvoja. Takav stabilan odnos djetetu pruža sigurnost, samopouzdanje potrebno za napredovanje, te mu omogućuje da istražuje i formira vlastiti identitet. Stoga u nadolazećoj godini odvojite više vremena za svoje mališane, pomognite im u njihovim školskim zadacima, pridružite im se u igri i kreirajte slobodno vrijeme u kojem ćete moći zajedno uživati i otkrivati svijet oko sebe! Oduprite se otuđenju kroz bliske obiteljske odnose, kreiranje zajedničkih interesa i aktivnosti te budite dostupni vašem djetetu

 Započnite 2022. drugačije! Kada putujete ili provodite praznike s djecom najlakše je pustiti im crtiće ili im dozvoliti pristup tabletu kako biste „dobili“ koji slobodan trenutak ili ih jednostavno umirili. Promijenite ovu naviku te na idući zajednički izlet ponesite set malih plavih Imagination Playground blokova! Lagani su, vodootporni i praktični za prijenos, a vašoj djeci pružaju sate kreativne, nestrukturirane igre. Idealni su za igru kod kuće ili u prirodi, a od ovih blokova vi i vaši mališani možete sagraditi što god poželite – dvorac, robota, mini-zabavni park ili pak malo sportsko igralište. Vjerujete, ova igra će vas povezati i neće im tako brzo dosaditi.

Ako pak želite potaknuti napredni razvoj STEM vještina kod vaše djece, novitet u svijetu nestrukturirane igre svakako su Rigamajig setovi. Junior Rigamajig set može postati glavna atrakcija dječje sobe, a sastoji se od raznovrsnih drvenih i plastičnih elemenata koji se mogu povezivati u pomične i funkcionalne cjeline. Kroz igru Rigamajigom vaša djeca neće ni primijetiti da su uronjena u svijet fizike i matematike dok uživaju u originalnoj slobodnoj igri. Pridružite im se i vi te koristeći Rigamajig osmislite vlastiti stroj za putovanje u budućnost ili pak životinju iz mašte. Omiljena slikovnica tima Plavog svijeta je Srna i Mak Josipa Čekolja. Ova moderna slikovnica oslanja se na pripovjedačku tradiciju bajke, a istovremeno na način primjeren djeci tematizira suvremenu ekološku problematiku. Odlična je za čitanje prije spavanja ili u tmurnim zimskim poslijepodnevima, posebice zbog toga što se radnja slikovnice veže uz siječanj.

Također preporučujemo seriju slikovnica o hrvatskim znanstvenicima i umjetnicima u nakladi Malih zvona koja će djecu motivirati na istraživanje te ih ujedno upoznati s našim povijesnim ličnostima. Seriju čine 4 slikovnice: Marija u gradovima (o Mariji Braut), Šest šetnji Slave Raškaj, Svjetlana i sni o letu (upoznaje djecu s izumiteljima poput Fausta Vrančića, Slavoljuba Penkale te Hermana Potočnika) i Muha u ateljeu Ivana Kožarića. Spomenute igračke potražite na službenoj web stranici Plavog svijeta, a slikovnicu u web trgovini knjižare Mala zvona.

U 2022. brinite o sadržaju koje vaše dijete konzumira i odaberite inovativne i kvalitetne načine ispunjavanja vašeg i djetetovog slobodnog vremena. 

Anamarija Pedišić i Zvonimir Rakijašić

dizajnerica i voditeljica projekata i, voditelj projekata i developer tima u Noveni 

U 2022. naglasak će biti na sve široj multimedijskoj interpretaciji povijesnog i kulturno-edukativnog edukativnog sadržaja putem virtualne stvarnosti i drugih naprednih tehnologija. Posebnost su novo-otvoreni posjetiteljsko-interpretacijski centri i muzeji gdje posjetitelji nisu samo pasivni promatrači statičnog sadržaja na zidovima/vitrinama, već su aktivno uključeni u  storytelling.

Oni postaju glumci i povijesni likovi ili kreatori sadržaja ili ulaze u virtualne svjetove. Interakcija sa sadržajem koja je nekad bila samo na razini pasivnog promatranja, danas se mijenja iz dana u dan što nam omogućuju nove tehnologije i novi načini interpretacije sadržaja. Primjeri takvih tehnologija mogu se vidjeti u Centru za posjetitelje Poklon, Posjetiteljskom centru Đurđevački pijesci, Centru za posjetitelje Medvedgrad i dr. 

Tehnologija i 2022. i dalje nezaustavljivo napreduje. Svi postojeći koncepti dobit će značajna unaprijeđenja, a mislim da će najveći naglasak biti na razvoju virtualnih platformi i sadržaja. Mlađi konzumenti će u tome uživati i sve će im biti prirodno i logično dok će se (opet) među starijim korisnicima pojaviti (opet) otpori i kritika kako to nije dobro i kako se otuđujemo jedni od drugih i kako je u njihovo vrijeme sve bilo bolje 🙂

Slavica Farkaš, Adriana Pavelić, Kazimir Samošćanec 

dizajnerski tercet Društvene igre za djecu 

U posljednje vrijeme, točnije od kad je počela pandemija i od kad smo bili primorani provoditi više vremena kod kuće s djecom. Svi oni koji su to probali znaju da to nije nimalo jednostavno. Djeca traže i žele pažnju svojih najbližih i to je normalno. Normalno je i da netko mora kuhati ručak, oprati veš (to radi vešmašina) i sl. U tim trenucima roditelji posežu za najlakšim i najbržim rješenjima – televizorom, mobitelom – čitaj: ekranima. 

Na sreću, svijest o kvalitetnom provođenju vremena s djecom u roditelja je sve veća. Jedna od aktivnosti kojoj nije cilj samo ‘ubiti’ vrijeme je i igranje društvenih igara. 

U našem okruženju većina zna za osnovnih 5-10 igara kao što su: Čovječe ne ljuti se, Monopoly, Crni Petar, Mlin, Bela itd. No u zadnjih nekoliko godina i kod nas, dolaze na vidjelo i druge – moderne društvene igre. Igre koje nisu tu samo radi zabave nego i igre s kojima se uči, igraju igre uloga, istražuju svjetovi, igre u kojim se pregovara, trguje – igre koje nas i djecu stavljaju u neke ipak realnije situacije iz stvarnog svijeta. Ovakve igre zabavnije su i imaju “ono nešto” zbog čega će se djeca, pa i odrasli njima uvijek vraćati. 

Danas postoji preko 130.000 službeno izdanih igara. Stvarni broj vjerojatno je duplo više a za 2022 predviđa se dodatni rast od 85 na globalnoj razini.  

I stoga, ako vam je dosta ovih klasičnih igara i u 2022. želite probati nešto novo, nešto “divlje” od mora igara za vas smo odabrali nekoliko koje mi volimo igrati i koje mislimo da vrijedi probati…

Od 2 – 5 godina:

Story Teller Cube

Didaktička igračka za pričanje priča i razvijanje predčitalačkih vještina kod djece školske i predškolske dobi. Omogućava izmišljanje vlastitih priča uz pomoć drvenih kockica s naslikanim pojmovima. Proizvode se u Hrvatskoj. 

Više detalja na www.storytellercube.com

Memoceda i Tris memory

Edukativne igre memory za učenje slova i prvih riječi (Memoceda) te brojeva i zbrajanja (Tris memory). To nisu obični memory-ji. To su memory-ji s kojima će djeca kroz brojne igre koje dolaze u paketu s igrama na inovitvan način učiti slova i brojke. Ono što je specifično je da se u ovim igrama ne spajaju iste kartice nego kartice različitih sličica, ali iste boje pozadine. Tako djeca nesvjesno usvajanju velika i mala slova, arapske i rimske brojeve. I pritom se dobro zabave i natječu.

I da – i ona je osmišljena i proizvedena u Hrvatskoj. 

Više detalja na www.vinvin.hr

5-10 godina:

Čiri-biri bajka

Čiri-biri bajka je igra u kojoj surađujući (bez natjecanja) svaki put osmislimo svoju jedinstvenu bajku.

Igra započinje tako da svaki igrač kreira svog lika i uživi se u ulogu. Nakon toga svi zajedno krećemo u otkrivanje čudesnog svijeta po kojem putujemo i skupljamo različite čarobne predmete. Putujući po svijetu, iznenađuju nas razni događaji koje timski rješavamo pomoću predmeta koje smo skupili. Kroz igru nas vode kartice, a na završetku igre otkrivaju nam moralnu pouku naše bajke. U igri smo svi prijatelji i na kraju svi skupa pobjednici!

Čiri-biri bajka pruža slobodu, potiče na kreativnost i maštu. Igranjem djeca vježbaju verbalno i emocionalno izražavanje, te odraslima kroz igru mogu ukazati na probleme koji ih muče u stvarnom životu.

I kao što možete već zaključiti – i ona je proizvedena u Hrvatskoj

Više detalja na www.ciribiribajka.com

Dobble

Dobble je serija mini-igara temeljenih na brzoj reakciji u kojim svi igrači igraju istovemenno. Postoji samo jedan identičan simbol zajednički dvjema različitim kartama, a na vama je da pronađete koji je to. Jedino je važno da se zabavite! 

10-15 godina:

Catan

Lijepa i ne preteška obiteljska strategija. Igrači na otoku Catan skupljajući resurse grade svoje ceste, naselja i gradove koji im donose bodove. U toj gradnji pomažu im i trgovačke vještine pri trgovini s drugim igračima. Onaj igrač koji prvi skupi 10 bodova je pobjednik.

Takenoko

Igrači kultiviraju polja, navodnjavaju ih i uzgajaju jednu od tri vrste bambusa (zeleni, žuti i roza) uz pomoć carskog vrtlara u održavanju vrtova bambusa. Igrač koji najbolje upravlja zemljištem, uzgoji najviše bambusa i hrani delikatni apetit pande pobjeđuje u igri. Vesela i zabavna igra koja vam nikada neće dosaditi

Dixit

Asocijativna igra s kartama koja će vas prisiliti na malo mašte i kreativnosti. Igra se sastoji od 84 vrlo lijepo oslikane karte koje predstavljaju podlogu za vaše asocijacije, te pločica za glasanje u igri. Onima koji vole Picitonary, ova igra bi trebala biti odličan izbor.

Igrači (osim onoga koji zadaje) pokušavaju odgonetnuti kartu zadavatelja pojma. Bodovi igrača prate se na stazi, te je pobjednik onaj koji na stazi najdalje dospije.

Vedrana i Anita Peti Stantić

autorice knjige Znati(želja), zašto mladi trebaju čitati popularnoznanstvene tekstove, i to odmah?

Tko bi mogao znati kakva će biti 2022? Sigurno će nas iznenaditi, kao i svaka dosad, nadamo se dobrim vijestima i mnogim dobrim knjigama, filmovima, predstavama i koncertima. Ono u što smo sigurne je da će mladi “voditi kolo” jer mladi su puni ideja, prilagodljivi i uglavnom otporni na sve viruse svijeta.

Jednostavno zato što su mladi!

Vjerujemo da ćemo se svi zajedno vratiti običnom svakodnevnom razgovoru, druženju uz šalicu čaja/kave/tople čokolade i aktivnom slušanju drugih i samih sebe. Tehnologija je super, bez nje ne bismo mogli koješta što uz nju ipak možemo, ali ne može zamijeniti iskru u očima, osmijeh prijatelja i zagrljaj nekog dragog. 

Godina koja dolazi zasigurno neće biti lagana ni neuzbudljiva, bar se tako čini s obzirom na trenutno globalno stanje. U svakom slučaju, bilo da nas čeka veselje i uzbuđenje ili strah i trepet, svi ćemo se suočiti s novim izazovima koje ćemo, kao i sve dosad, prebroditi. U to smo sigurne. 

Što se knjiga tiče, prva knjiga koju Vedrana apsolutno preporučuje ako ikako možete doći do nje, a njoj ju je preporučio i poslao Ivan Đikić, jedan od autora u našoj zajedničkoj knjizi Putovanje u nepoznato: Zašto se bavim znanošću i kako je do toga došlo?, jest knjiga What is Life autora Paula Nursea. Zašto? Ta je knjiga odlična popularnoznanstvena knjiga za bilo koju dobnu skupinu, knjiga koja se može čitati na više razina i svatko će u njoj pronaći nešto za što se može uhvatiti i zainteresirati za daljnje istraživanje. Druga je knjiga nobelovca Richarda Feynmana Što te briga što drugi misle? Daljnje avanture znatiželjnog lika. Zašto? Zato što je odlična knjiga i točka. 

Uživajte u čitanju i u svakom danu. 

Marko Tominić

vlasnik studija Red Martyr Entertainment

Iduća će godina zasigurno biti uzbudljiva u svijetu videoigara. Zanimljivo je pratiti trendove u zadnje vrijeme, gdje se sve više studija diljem svijeta okreće, ili pokušava okrenuti, prema NFT-u i implementaciji istog u same video igre.

Mislim da taj put za industriju nije dobar, što potvrđuju i mnogi igrači, no novosti mogu donijeti neke druge novosti i inovacije. Prerano je za zaključiti. 2022. donosi i veliki broj nastavaka poznatih naslova, ali i zanimljive projekte manjih studija poput našeg.

Od video igra koje bi preporučio svakako je naša, Saint Kotar. Izdana je krajem listopada ove godine. Nije za mlađe od 16 godina, no vašim čitateljima može biti zanimljiva iz više razloga, ponajviše zbog činjenice da joj se radnja odvija u Lijepoj našoj, točnije na području Gorskog kotra. Odluke su bitne i utječu na tijek priče i zagonetki uz veliki broj neočekivanih raspleta i zaokreta.

Više je misterij nego što je horor, a kada je horor onda je više psihološke naravi nego vizualne.

Svakako bi preporučio i jedan proizvod, a to je Kindle uređaj. Čitanje otvara nove svijetove, ne samo u našim mislima već i u pravom svijetu jer proširuje vidike i vještine. Novije generacije puno manje čitaju od prijašnjih pa eto, neka ulazak u 2022. bude neki novi početak za bolje sutra.