Medijska pismenost jedna je od važnih vještina. Djeca se dobro snalaze u korištenju digitalnih medija, no neupitno je da će se susresti s mnogobrojnim izazovima medijskog svijeta.

Odgovornost odraslih je usmjeriti ih da postanu odgovorni korisnici koji se prema medijskim sadržajima kritički odnose. Kao što ih želimo naučiti da nije sigurno otići s nepoznatom osobom u automobil, jednako važno je upoznati ih i s pravilima ponašanja na internetu kao što su davanje i objavljivanje osobnih podataka. U tome vam mogu pomoći dvije slikovnice koje su dostupne u elektroničkom obliku na web stranici medijskapismenost.hr.

Kao dobar početak za razgovor o digitalnim medijima može poslužiti  Slikovnica o medijima  – medijska pismenost za najmlađe autorice Alme Čakmazović.  Koristeći osjetila autorica  pomaže dočarati djeci razliku između stvarnog i medijskog svijeta. Djeci predškolske dobi ova tema može biti zahtjevna, no autorica koristi ono što je njima blisko kao što je dodir, osjet topline i hladoće kako bi ih potaknula na razlikovanje simbola koji se koriste u medijskom svijetu od stvarnosti. Slikovnica može biti dobar poticaj da se poigrate i ostalim osjetilima u svakodnevnom životu za učenje o ovoj važnoj temi.

Interaktivnu slikovnicu Razmisli pa klikni osmislila je Udruga Roda za djecu predškolske dobi. U slikovnici se na zabavan način kroz interaktivne igre i priče prikazuju potencijalno opasne situacije na internetu. Za vrijeme igranja jednostavnih igrica iskaču reklame koje nude atraktivne nagrade, a za nagradu je dovoljno samo kliknuti na reklamu ili upisati osnovne osobne podatke. Tako dijete može iskusiti na vlastitom primjeru što se može dogoditi klikanjem na neprovjerene sadržaje.

U igri Slon pomažete dječaku sakriti nagradu koju je osvojio na internetu. Taj zadatak nije nimalo lak jer se radi o pravom pravcatom slonu. Dječak je prekršio internetska pravila i zato pod svaku cijenu pokušava sakriti nagradu u svojoj sobi. Ovdje se krije i važna poruka za roditelje. Sigurno ne želite jednoga dana ispod kreveta vašeg djeteta pronaći skrivenog slona. Budite podrška i osoba od povjerenja kojoj će se dijete obratiti u situacijama kada je pogriješilo. 

Tu je i interaktivna priča Park koja govori o komunikaciji s drugim ljudima preko interneta odnosno pokazuje koliko je jednostavno lažno se predstaviti u online komunikaciji. Također u priči se pokazuje utjecaj neprimjerenih medijskih sadržaj na emocionalno stanje djeteta. Kao dobar poticaj za razgovor o emocijama je i igra o prepoznavanju osnovnih emocija. Slikovnica je namijenjena zajedničkom korištenju djece i roditelja, a dostupne su i smjernice za roditelje.

Istaknut ću i dvije slikovnice na temu sigurnosti na internetu čiji tekst je napisala Jennifer Moore-Mallinos, a ilustrirao Gustavo Mazali. Na kraju obje slikovnice nalazi se kutak za roditelje gdje se problematiziraju teme sigurnosti na internetu, ističu prijedlozi pravila ponašanja na internetu te daju korisni savjeti roditeljima.

Slikovnica Kad se zanemare internetska pravila opisuje djevojčicu koja je upala u zamku kršenja internetskih pravila dogovorenih s roditeljima. Jednoga dana je s prijateljicom otkrila stranicu za dopisivanje s nepoznatim osobama. Jako joj se svidjelo pa je nastavila posjećivati stranicu zbog razgovora s jednim dječakom kojem je malo po malo otkrivala osobne podatke za koje je znala da ih nije dobro otkrivati strancima. No, ispalo je da se nije dopisivala s dječakom.

Slikovnica Kad video igrice preuzmu kontrolu govori o problemu ovisnosti o video igricama. Prikazuje borbu dječaka s video vampirima koji su postajali snažniji kako je on duže igrao igrice. Otkrijte kako se dječak uz pomoć majke borio protiv tih neobičnih stvorenja.

Postavljanje osnovnih internetskih pravila temelj je za sigurno korištenje medijskih sadržaja pa je dobro već od predškolske dobi djeteta o tome razgovarati.

Slikovnica je dobar medij koji vam u tome može pomoći, a važno je i uključiti se u medijski svijet djeteta da znaju da ste prisutni i da vam se mogu obratiti ako upadnu u probleme te da svojim primjerom pokažete što znači biti odgovaran digitalni korisnik.