Socioemocionalne kompetencije kod djece podrazumijevaju odnos prema sebi i svojim osjećajima kao i odnos prema drugima, njihovim osjećajima i potrebama.

Važno ih je razlikovati od socioemocionalnih vještina jer dok se vještine odnose na specifična ponašanja djeteta, kompetencije se odnose na način na koji dijete koristi te vještine u svom odnosu s drugima.

Zašto su socioemocionalne kompetencije važne?

Socioemocionalne kompetencije su važne za svako dijete kako bi ono moglo funkcionirati u društvu, razumjeti svoju okolinu, snalaziti se u svakodnevnim situacijama, kvalitetno regulirati svoje emocije i uspješno postizati osobne ciljeve. One se razvijaju tijekom djetetovog života, najviše kod kuće ali i putem socijalnih interakcija s vršnjacima, odgojiteljima i nastavnicima.

Za svako je dijete važno da izgradi pozitivnu sliku o sebi što vodi visokoj razini samopouzdanja i socioemocionalnih kompetencija. Ono čime roditelji mogu pridonijeti njihovom razvoju je, naravno, način odgoja. Ali i zajedničkim čitanjem ovakvih i sličnih slikovnica. Osim što su odličan alat roditeljima, ove slikovnice mogu poslužiti odgajateljima i nastavnicima kao početna točka za razgovore o socioemocionalnim kompetencijama.

Socioemocionalne slikovnice

U ovom su serijalu slikovnica obrađene četiri teme iz razvoja scioemocionalnih kompetencija: samokontrola, samopouzdanje, asertivnost i odgovornost.

Slikovnice su namijenjene djeci predškolskog i ranog školskog uzrasta.

Autorica slikovnica Gospodin Iz i gospođica Po te Mirko Bjesomirko je Tamara Vučković, a slikovnica Gospođica Hoću te Ana i gospodin Strahojed je Tihana Lipovec Fraculj.

Tamara je dipl.učiteljica razredne nastave i engleskog jezika, a Tihana je diplomirala kroatistiku, komparativnu književnost i teatrologiju na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te ih je njihova ljubav prema odabranom pozivu spojila i 2017.g. su osnovale Vježbaonicu sreće gdje s djecom vježbaju sociomocionalne kompetencije koje će im pomoći da izrastu u sretne zadovoljne ljude.

One vjeruju da je biti sretan vještina koja se može vježbati te tako na svojim predavanjima i radionicama dijele razne alate koji djeci i odraslima mogu pomoći da vode sretniji život. Na njihovom YouTube kanalu možete pronaći dječje meditacije, terapeutske priče i kratke edukativne filmove za razvoj socioemocionalnih kompetencija kod djece.

Svim slikovnicama zajednička je ilustratorica Jelena Brezovec, čiji smo rad već dobro upoznali u mnogim slikovnicama nakladničke kuće Evenio. Jelenine ilustracije pršte energijom i maštovitošću, bojama i divnim likovima u kojima se klinci uvijek mogu prepoznati. U njenim crtežima uvijek postoji i doza humora koja se mališanima (a i odraslima) jako sviđa te čini njene ilustracije još zanimljivijima.

A o čemu se zapravo radi u slikovnicama?

Mirko Bjesomirko je slikovnica o samokontroli (samoregulaciji emocija). Mirko je jedan sasvim običan dječak, ali se često zna naljutiti. Jednostavno ne zna drukčije reagirati na taj jak, neugodan osjećaj koji se pojavi u njegovoj glavi pa bjesni i ljuti se. Tako je i dobio nadimak Mirko Bjesomirko.

Jednoga dana, kad je baš jako bio ljut, učiteljica ga je odvela u školsku knjižnicu kako bi se osjećao bolje. I tu se dogodilo nešto neobično, pojavio se Bjesomir koji je obećao pomoći Mirku  nauči nositi se s bijesom koji osjeća u sebi. I zaista jest. Tako je Mirko naučio kako u stanju preplavljenosti neugodnim osjećajima steći smirenost i kontrolu nad svojim mislima i ponašanjem.

Gospodin Iz i gospođica Po je slikovnica pomoću koje će klinci naučiti što je to odgovornost i kako se nositi s njom. Gospodin Iz je zapravo gospodin Izbor, a tu se, uvijek negdje oko njega, mota i gospođica Po, odnosno gospođica Posljedica. Nekad donosi lijepe, a nekad i ne baš tako lijepe stvari. Ali to je zato što ona samo želi naučiti djecu neke jako važne stvari.

I da ih podsjeti da u sebi nose čarobnu moć izbora koju imaju u svakome trenutku. Odluke koje donesemo imaju svoju posljedice, neugodne ili ugodne. Bez obzira kakve bile, podrazumijevaju prihvaćanje pogrešaka i spremnost na nove pokušaje.

Slikovnica Gospođica Hoću donosi priču o djevojčici Mili koja se katkada osjeća nevidljivom. Kako nevidljivom? Tako što ju ni njeni vršnjaci, a ni odrasli ne shvaćaju ozbiljno, a ona im ne zna reći ne. Već uvijek spremno odgovara: “Hoću.” I zbog toga se osjeća tužnom i neshvaćenom. Sve dok joj jednog dana nacrtana Mila s papira ne očita bukvicu i ne promijeni njen život u potpunosti. Ovo je slikovnica o asertivnosti koja će naučiti djecu da se treba izboriti za sebe te izraziti vlastite potrebe i osjećaje na prihvatljiv način.

Najčešće se roditelji pitaju hoće li uspjeti odgojiti svoju djecu da odrastu u pozitivne samopouzdane mlade ljude. Pozitivna slika o sebi vrlo je važna i roditelji ovdje imaju veliku ulogu. Baš kao što je važno i pronaći granicu pumpanja djetetova samopouzdanja.

Slikovnica Ana i gospodin Strahojed problematizira upravo dječje samopouzdanje. Ana je djevojčica s poprilično dugim popisom strahova. Jedan od njih je i strah od javnog nastupa. Što Anu ne bi brinulo da se u školi ne održava audicija za zbor. A ona je silno željela biti dio zbora. Tako se u njenom životu pojavio gospodin Strahojed koji ju je poveo u Strahograd, u Muzej strahova. Gospodin Strahojed je Ani dao upute kako se ponašati pred svojim strahovima, kako ih prevladati i prosuditi što je zapravo sposobna učiniti.

Roditeljstvo nije lak posao, uopće. Ali kad imate entuzijaste koji su voljni pomoći, a onda svoje iskustvo i znanje pretoče u prekrasne slikovnice koje postanu odličan alat koji će vam pomoći u odgoju zdravog i zadovoljnog djeteta i svakodnevnim promišljanjima jeste li dobar roditelj, ipak bude mrvicu lakše. Mrvicu, ali lakše.