O tome razmišljaju samo rijetki, ali dizajn slova često određuje što možemo, a što ne bez problema pročitati.

Sjediš u čekaonici kod liječnika, baterija mobitela je naravno opet prazna.. gledaš uokolo i proučavaš natpise. Na ulaznim vratima u sobu medicinske sestre stoji natpis, čitaš «Ne pucaj!». Sigurno se radi o nekoj pogrešci, smiješ se i čitaš opet. Vidiš da si krivo pročitao, jer na natpisu piše «Ne kucaj!».

Koja glupa greška, ali barem ti je izmamila osmijeh na lice. No jesi li znao da možda i nije tvoja krivica što si krivo pročitao, već da je krivac netko drugi.. u ovom slučaju pismo, tj. odabir oblika slova. Pismo je način na koji vizualno zapisujemo jezik.

Čitanje je složen proces dešifriranja napisanih slova. Pogled našeg oka tijekom čitanja ne ide pravilno od slova do slova, već skače i u nekim se trenucima zaustavlja na određenim dijelovima slova. Prosječni čitač u jednom «skoku» vidi, tj. pročita 5 do 9 slova. Zato je jako važno da su slova oblikovana na način koji je prepoznatljiv onome tko čita.

Najčešće pogreške koje se događaju kod čitanja hrvatskoga jezika su nemogućnost povezivanja slova i glasa, zamjena mjesta slovima u riječi, zamjena slično zvučnih slova (npr. p i b)… Nećemo pretjerivati s nabrajanjem, ali pogreške u čitanju su česte i jedino na što možemo utjecati jest da smanjimo njihov broj.

Postoje različite vrste pisama namijenjenih djeci i odraslima, a kojima je glavni cilj olakšavanje čitanja i prepoznavanja slova. Jedan takav projekt postoji i kod nas. Projekt OmoLab i tipograf Marko Hrastovac zaslužni su za oblikovanje pisma OmoType koje je prilagođeno osobama s disleksijom i ostalim teškoćama čitanja. Glavni cilj ovog pisma je poboljšanje čitljivosti, praćenje retka te sprečavanje zamjene sličnih slova.

Ono što ovo pismo čini čitljivijim od drugih pisama jest podjela slova u sustave s tri širine slova (uska, široka i najšira), a slična su slova oblikovana na način kako bi se lako razlikovala dok su završeci dodatno naglašeni i prošireni. 

OmoType se sastoji od 24 vrste pisama (24 fonta) u šest debljina, a postoje još četiri varijante, što znači da postoji širok odabir koji će zadovoljiti različite potrebe ljudi. Više o pismu OmoType možeš saznati na https://omotype.com te ga možeš preuzeti i testirati.