Skrećemo pažnju na još nekoliko korisnih aduta za rad s djecom na planu razvoja govora.
Razvoj jezika, govora i komuniciranja počinje od samog rođenja i traje cijeli život. Razvoj govora možemo pratiti kroz predverbalno i verbalno razdoblje. Najčešće nedoumice nastaju u neznanju roditelja, pa se često pitaju trebaju li potražiti pomoć logopeda, a ako da, kada? Zato je važno poznavati djetetov razvoj govora, komunicirati s njime, poticati njegov govor, uključivati ga u razgovor i slušati. Više o tome možete pročitati na Govorne igre, vježbe i razvoj govora kod djece i Igre za djecu u različitim stupnjevima razvoja – govorno-jezični i socioemocionalni razvoj gdje možete pronaći i zanimljive govorne igre za djecu prema njihovom kronološkom razvoju.
Također, Lukin portal nudi brojne aktivnosti, savjete i ideje za djecu i obitelj. U Maminom kutku pronašli smo igre koje predlaže logopedinja Katarina Matijević za poticanje razvoja vještine slušanja i govora. Osim za djecu ranije dobi, pogodne su i za djecu školske dobi.
Na razvoj djetetova rječnika utječe način na koji s njime komuniciramo, pričamo i igramo se. Osim toga, važno je aktivno čitati djetetu, što znači uključiti dijete u proces čitanja tako da mu se postavljaju pitanja, potiče razgovor o pročitanome djelu i slično. Ono čega većina roditelja možda nije svjesna jest da djetetu treba smanjiti gledanje televizije i ostalih elektroničkih multimedija na minimum jer one nude zabavu, ali i pasivno, a ne aktivno sudjelovanje. Djetetu je potrebna živa riječ, odnosno ljudska interakcija kako bi napredovao govorno-jezični razvoj. Više o tome pročitajte na: Savjeti za poticanje razvoja dječjeg rječnika. Rječnik vašeg mališana možete obogatiti i pomoću jezičnih igra sa slikovnim karticama. Pomognite im da kategoriziraju, opisuju, pogađaju, igraju se i stječu neke nove vještine.
Međutim, ako je potrebno potražiti pomoć logopeda onda budite spremni sudjelovati u razvoju govora vašeg djeteta. Ne morate biti stručnjak da bi s djetetom igrali govorne igre, već je važno da dijete ima kontinuitet i napredak za kasnije samostalno funkcioniranje. Iako trenutno ne možete posuditi papirnatu knjigu, u svakom trenutku ju možete pronaći ovdje: 200 logopedskih igara. Ova zanimljiva knjiga nudi logopedske savjete za zgodne jezične igrice koje možete igrati s vašim djetetom od 4, 5, 6 godina, pa i kad krenu u školu.
Prije polaska u školu savjetuje se da kod djeteta potičemo razvoj fonološke svjesnosti, odnosno predvještine čitanja i pisanja. Primjere nekih takvih igra možete pronaći ovdje. Za djecu školske dobi predlažemo vam brojne jezične igre koje možete pronaći na portalu Jezičnih igra hrvatski za djecu.
Spretno rješenje za ove dane u kojima je najvažnije da ostanemo doma jesu zagonetke koje ćete zasigurno obožavati i vi i vaša djeca. Dok će se oni malo pomučiti da pronađu odgovor, zasigurno će morati ˝kopati˝ po svom rječniku, a svi zajedno ćete se sigurno dobro i nasmijati. Mi vam nudimo neke, a vi možete smisliti i neke svoje zagonetke.
- ˝Kada me imaš tada me želiš podijeliti. No, ako me podijeliš – više me nemaš. Što sam ja?˝ (tajna)
- ˝Ja sam ogledalo za slavne, a informator za sve ostale. Pokazat ću ti svijet, ali on će biti malen.˝ (televizor)
- ˝Možemo te povrijediti bez dodira, otrovne smo i bez otrova. Otkrivamo istinu i laži i nije nas dobro suditi po veličini.˝ (riječi)
- ˝Što više ideš naprijed, više ih ostavljaš iza sebe. O čemu se radi?˝ (o tragovima stopala)
- ˝Što ima jedno uho, a ne može čuti?˝ (igla)
- ˝Koje voće ima sjemenke izvana?˝ (jagoda)
Još zagonetki možete pronaći na: ZAGONETKE ZA DJECU, HAJD’, POGODI OVE ! – ZAGONETKE ZA DJECU, 7 kul zagonetki za djecu.
Na kraju, najvažnije je imati vremena i strpljenja za djecu. Nije dovoljno samo ih slušati, već i čuti!