Od tabua do standardnog formata u samo par godina.
Jeste li se ikad, gledajući filmove i serije, zapitali “zašto ovi ljudi nikad ne idu u kupaonicu”? To nipošto nije bilo slučajno, dobrih pola stoljeća na ekranima se odbijalo prikazati odlazak tamo gdje i car ide pješke. To je prostor intime i privatnosti ispred kojeg se postavila nevidljiva, ali svima jasna granica.
Sve dok se nije pojavila Generacija Z, koja je poželjela sama definirati svoje ukuse, trendove i vrijednosti, pa je usput spomenutu kupaonicu pretvorila u svoju pozornicu. Pozornicu koju se bez problema izlaže cijelom svijetu.
U pitanju je kulturološka promjena koju mi u ovim krajevima možda nismo u stanju u potpunosti pojmiti zbog razlike koju kupaonice imaju u našim životima, stoga ajmo prvo par koraka unatrag. Postoji naime određena razlika između SAD-a i Europe, a još više spram ostatka svijeta, jer samo je SAD preplavljen kupaonicama i njihov se broj po kućama višestruko povećavao proteklih desetljeća, uključujući običaj da veće kuće imaju čak po jednu za svakog ukućanina.
Povećanje broja
Sve je krenulo u 19. stoljeću s nastojanjem da se gradnjom kupaonica smanji broj zaraznih bolesti, pa nastavilo u 20. stoljeću s nastojanjem da se njihovim povećanjem nekretninama digne vrijednost. Imaš više prostora za gradnju, pa radiš veću kuću i s njom čim više kupaonica, jer to diže cijenu kod eventualne prodaje. Imajte na umu da se na sjevernoameričkom kontinentu ljudi puuuno češće sele i uvijek vode računa o vrijednosti kuća u kojima žive, kao i to da su prostorije uglavnom duplo veće nego kod nas. Kao što su i automobili veći, troše se galoni umjesto litri, porcije hrane su veće… sve je veliko. Make America great ag… ok, jasno vam je.
Što je sa sobom donijela ta opsesija kupaonicama u 21. stoljeću? Očekivanja privatnosti i slobode. Svatko ima prostor za sebe, prostor za opuštanje i uljepšavanje, ali i prostor u kojem možeš isprobavati selfie iz svih mogućih kuteva ili snimiti video, bez straha da će ti netko upasti unutra. Ona nevidljiva granica je i dalje tu, ali samo po pitanju nepozvanog ulaska. Za potrebe interneta, kupaonica je pravi studio, s odličnom akustikom i osvjetljenjem. Ako je vjerovati nekim statistikama kreatora, video klipovi koji se tu snimaju gledaniji su od ostalih – to zovu “efektom kupaonice”. Zato ih i ima toliko na TikTok platformi, radiš ono što vidiš da ide bolje. Zašto ih ljudi vole? Ponovo se vraćamo na ono što je TikTok učinilo tako popularnim, autentičnost i mogućnost povezivanja – ništa nije namješteno, svi imaju sličan prostor u kući i mogu se priključiti trendu.
Nova pravila
Ovo ne vrijedi samo za domove, već i škole, u kojima je mjesto koje je do sad služilo za skrivanje od školskih autoriteta i druženje za vrijeme odmora odjednom postalo i mjesto za snimanje grupnih videa.
Jasno da je i ranije bilo sadržaja stvorenog u tih par intimnih kvadrata, ali kao što je YouTube poslužio za dokumentiranje spavaćih soba Youtubera, toliko je TikTok izbacio kupaonicu u javnost kao ništa do sad. Trebalo je praktički samo par godina da od tabua postane standardni format.
Ne tako davno, drugi su Generaciji Z određivali što je cool kroz oglase, TV reklame, časopise, pop kulturu općenito. S razlogom, jer oni čine oko 40% potrošača, pa ih je dobro imati uza sebe. Ali sad su se stvari okrenule naopačke i generacija koja ne poznaje svijet bez pametnih telefona i društvenih mreža othrvala se tom zagrljaju i sama određuje pravila. Sad se drugi prilagođavaju njima i slijede ih, što se savim u redu. Samo ih nemojte pratiti u kupaonicu. Dajte da bar tamo budu na miru…