Ne postoji škola u kojoj možeš naučiti kako organizirati festival, ali postoji gomila ekipe koja se okušala u toj super adrenalinskoj avanturi. Imamo par hakiranja prije nego se potpuno zezneš.

Milijuni ljudi godišnje od Kine do SAD-a uživaju na raznolikim festivalima svih vrsta, energija i oblika, ali samo nekoliko tisuća zapravo stvara svu tu ljepotu, dinamiku, uzbuđenje i zabavu. Što oni imaju i znaju, a ti to (još) nemaš? 

Ekipa

Stvarno moraš skupiti ekipu. Nikako nemoj sam. Festivali se rađaju na razne načine – možda netko u ekipi ima jaču viziju, ambiciozniji je, ali festivali su jedna od najtimskijih stvari u svemiru jer se spajaju najrazličitija znanja i vještine.

Netko kuži organizaciju, netko program, netko logistiku (što vam sve treba…), ali nitko ne kuži baš sve. Ekipu nemoj zamijeniti za skupinu prijatelja s kojima si odrastao. Spoji se sa sličnomišljenicima iz drugih škola, naselja, gradova… 

Koncept

Pri razmišljanju o konceptu svog festivala započni od filozofskog pitanja – što je to zapravo? Obično festivalom zovemo manifestaciju koja se sastoji od puno različitih manjih događaja, protegnuti su kroz više dana, a ovise o vrsti, području, temama koje želiš da tvoj festival otvara.

Postoje glazbeni, kazališni, lutkarski, znanstveni, knjiški, stripovski (…) i beskonačno more drugih festivala. Ipak, danas najbolje idu miješani festivali – i kada ti je u fokusu glazba dane treba popuniti raznim radionicama, predavanjima, posebnim zabavama… Brickzineu najdraži! 😉

Lokacija

Nevjerojatno važno. Mnogi festivali baš i nastanu samo zato jer neku ekipu fascinira kakva luda lokacija kojoj treba dati novi život. Možda te opsjeda igralište koje se slabo koristi, neka livada, dio ulice, napuštena zgrada.

Lokacija nosi i puno zamki jer može biti nesigurna ili neprimjerena. Lokacije trebaju imati priču, ali pazi da im ne postaneš rob.  

Publika

Naravno, pitanje usko vezano uz koncept jest koga zapravo želiš na svom festivalu? Je li ti zanimljivo okupiti puno tetoviranih ljudi? Bake “gamerice”? Tate pankere u odijelima? Odredi kome je namijenjen tvoj festival, a to i nije toliko teško jer publiku obično čine ljudi nekakvih zajedničkih životnih stilova, područja bavljenja. Važno je znati za koga radiš jer onda će i ti ljudi moći osjetiti vezu s tvojim festivalom. 

Program

Svakako svetinja, jer on čini razlog zašto netko dolazi na festival. Različiti su pristupi slaganju programa. Važno je imati na umu da, osim ako je riječ o dobrotvornoj manifestaciji, nije dobro žicati prijatelje i poznanike pozivom “dođi mi napraviti uslugu”.

To može funkcionirati jednom ili dva puta. Svima koji grade tvoj festival daj ono što zaslužuju i što smatraju poštenom cijenom. Ako je to tvoj jednostavan ulični festival, možda je to limunada, ako je i njima ok. Uglavnom, program festivala mogu biti radionice, predavanja, igre, koncerti, performansi, izložbe… Svašta, svašta. Festivali su zato divni.

Marketing

Ponekad se na kraju sve svede na komunikaciju. Ona počinje od oblikovanja vizualnog identiteta i svojevrsne priče o tvom festivalu. Dobro je da na tome rade dizajneri, ilustratori i ljudi sa smislom za pripovijedanje priča. Sve mora biti u odnosu s ljudima koje želiš dovesti.

Ako želiš ljubitelje Fortnitea to će biti nekakve fluorescentne boje. A priču se jednostavno mora ispisati. Sjedni i pokušaj si objasniti to što radiš tako da zamisliš kako svoj festival moraš predstaviti nekome u 30 sekundi!  

Di su pare?

Da, netko sve to mora i platiti. Zato su festivali pravi posao. Izradi se poslovni plan. Moraš znati odakle idu prihodi – ulaznice, prodaja majica, kapa i ostalih memorabilija, hrana i piće, a korisna su i sredstva osvojena na raznim natječajima – gradskim, državnim, EU…

Valuta plaćanja za tvoj prvi kvartovski ili ulični festival može biti, kako sam rekao, i limunada, ali poslije budi pametan i biraj najbolje.

Užitak

Poanta festivala je adrenalin. Želja je da se dobro osjeća sva ekipa koja dođe. Ako je to gamerski festival oni koji igraju, ako je glazbeni oni koji slušaju, ako je književni oni koji razgovaraju s književnicima. Ali najvažnije – festival mora biti užitak i za tebe kao pokretača, organizatora, dio tima. To je adrenalin kakav nikada nisi doživio. 

Vježba pokretanja festivala

Smisli što kreativniji koncept festivala na kojemu bi htio sudjelovati. Izaberi lokaciju, napiši opis, kratki program i pošalji nam. Možda si možemo pomoći. 🙂

Festivali koji sadrže lekciju.

Fyre

Odličan festival. S jednim problemom. Nikada se nije dogodio i sve je velika prevara. Pogledaj odličan Netflixov dokumentarac Fyre – festival koji se nije dogodio. Naučit ćeš stvarno puno. 

Wood Festival

Skroz slatko. U engleskom Oxfordshireu ekipa, koja i zajednički živi u jednoj velikoj aristokratskoj kući, stvara vrlo šarmantan festival posvećen drvu, ekologiji, održivom razvoju. Imaju nevjerojatnu količinu “uradi sam” radionica.

La Tomatina

Baš ništa pametno, ali potpuno otkačeno – festival blizu španjolske Valencie čija je srž gađanje sudionika rajčicama. Po jednom izdanju na licima i tijelima ljudi završi čak 145 000 rajčica! Inače, plaćaju se ulaznice…

Igloofest

Za njega kažu da je to najhladniji festival na svijetu jer se odvija na otvorenom u siječnju u kanadskom Montrealu, na prosječnoj temperaturi od -20 stupnjeva. Đir su partyji, elektronika i DJ-evi pa cupkanje malo ugrije.

Underwater Music Festival

Kao što mu ime kaže – odvija se pod vodom. Nastao u svrhu zaštite koraljnih grebena na Floridi pretvorio se u poslasticu za ronioce koji pod vodom sviraju inovativne instrumente.

Kaljakelunta

Festival ispijanja piva u gumenim čamcima u Finskoj. To bi bilo potpuno glupo, ali ovaj festival zapravo uopće ni nema organizatora, voditelja, ulaznice… Sve se odvija spontano. I o tome razmisli.

Ketlewell Scarecrow Festival

U idiličnom engleskom selu koje nalikuje bilo kojem iz kakve epizode Ubojstva u Midsomeru, festival su ispleli oko strašila za ptice. Nikada ne biste pomislili da obična strašila s polja mogu biti tako kreativno nadahnuće!