“Djeca postaju čitatelji u krilima svojih roditelja” rekla je jednom Emilie Buchwald. Slikovnice su prvi doticaj djeteta s pisanom riječi i slikama, a roditelji su osobe koje će prve upoznati dijete  sa svijetom slikovnica. Velika je to odgovornost, pogotovo u današnje vrijeme.

Jer danas slikovnice možemo pronaći u najrazličitijim oblicima i na najrazličitijim mjestima. Pa tako dok točite gorivo u svog limenog ljubimca ili plaćate račune na šalteru u poštanskom uredu, usput možete klincima nabaviti i neko štivo za čitanje. Ne kažem da je to loše i da se na tim mjestima nude samo nekvalitetne slikovnice, ali trebamo biti pažljivi pri odabiru. Kako slikovnice koju kupujemo, tako i mjesta na kojem slikovnicu kupujemo.

Svima nam je jasno da hrvatsko tržište dječje književnosti nije veliko, autorska prava i kvalitetan prijevod stranih izdanja (koji zlata vrijedi) su skupi, a najlakši način da se brzo i lako zaradi je zapakirati sadržaj nekog poznatog crtića za djecu u korice koje sjaje i vrište s police trgovine i nazvati to slikovnicom. Puno više truda, vremena i najvažnije, novca, treba da se na policama knjižara i knjižnica nađe kvalitetna slikovnica. S obzirom da za takvu slikovnicu treba daleko više materijalnih sredstava da bi uopće došla na policu, jasno je da će nas pogled na njenu cijenu ponekad ostaviti bez riječi.

Ali znate onu staru: “Koliko para, toliko muzike.” Otprilike je tako i sa slikovnicama. Srećom, često su tu razne akcije i superakcije kad se kvalitetne slikovnice mogu nabaviti po zaista povoljnim cijenama. A uvijek su tu i knjižnice. Bile i bit će. Za cijenu jedne kvalitetne slikovnice možete imati godišnji pristup neograničenom broju kvalitetnih slikovnica. Pa razmislite i o tome.

A što zapravo čini slikovnicu kvalitetnom? Koje god kriterije odabrali i kojim god smjernicama se vodili, uvijek ćemo doći do istog zaključka. Slikovnica je kvalitetna ako je autentična i originalna te odgovara dobi djeteta, njegovim potrebama, interesima, sposobnostima i znanjima – njegovom cjelokupnom razvoju. Ali postoji nekoliko stvari na koje treba obratiti pažnju.

Podaci o odgovornosti

Nekvalitetne slikovnice ćete lako prepoznati – često nema podataka o odgovornosti (imena autora/ilustratora) dok su oni na kvalitetnim slikovnicama navedeni na naslovnici.

Tekst, ilustracije i njihov odnos

Što su djeca mlađa, u slikovnicama bi trebalo biti manje teksta, a više ilustracija. Mlađa djeca stječu informacije i uče o svijetu gledajući slike, a starijima slika služi za upotpunjavanje doživljaja. Zato bi ilustracije za mlađu djecu trebale biti bez suvišnih detalja. I u slikovnicama za male i u slikovnicama za malo veće, ilustracije trebaju biti usklađenih boja i maštovite jer djeca ne vole imitaciju.

Kako djeca rastu, tako se i odnos teksta i ilustracije mijenja, priče su složenije i prilagođene djetetovoj sposobnosti razumijevanja poruke koju prenose. Tekst u kvalitetnoj slikovnici treba biti razumljiv, logičan i originalan. I on, naravno, ovisi o dobi djeteta. Na početku će to biti samo pojmovi, pisani velikim fontom slova, a kasnije će se tekst proširivati, smanjujući veličinu fonta do predškolske dobi do onakvog kakav će biti u početnici za 1. razred.

Najvažnije je da tekst bude primjeren stupnju djetetovog razumijevanja, zanimljiv, duhovit i maštovit. I naravno, pravopisno i gramatički točan, što nije uvijek slučaj.

Tehnička izvedba i oprema

Materijal od kojeg je slikovnica načinjena treba biti kvalitetan, otporan na habanje jer će, nadamo se, često biti djetetu u rukama. Slikovnica bi trebala biti bez oštrih rubova, oslikana neškodljivim bojama. Malenoj djeci će zanimljive biti slikovnice od mekanoga materijala, maštovitih oblika, možda i sa zvučnim elementima. Najmanji jako vole interaktivne slikovnice s prozorčićima, krugovima koji se okreću, pomicaljkama, rupama. Uvijek je bolje da su slikovnice tvrdo ukoričene, ali samo iz praktičnih razloga, zbog trošenja materijala.

Format slikovnice treba biti prilagođen dobi djeteta. Manjoj djeci najbolje odgovara format 20×20 cm ili 15×20 cm, dok veći mogu čitati i jako vole slikovnice raznih formata. Prijelom i grafički elementi su izuzetno važni. Lako je prepoznati nekvalitetnu slikovnicu po tom pitanju. Zna se dogoditi da ilustracija uopće ne prati tekst pa se nađete u situaciji da čitate djetetu jedno, a ilustracija pokazuje nešto sasvim drugo. Ili je ilustracija koja prati tekst na drugoj stranici pa dijete onda okreće listove i ne obraća pažnju na tekst koji čitate.

Dob

Važno je da slikovnica bude primjerena dobi djeteta kojemu se čita ili koje ju čita. Za svaku slikovnicu uglavnom postoji preporuka za koju je dob. No, s obzirom na to da je svako dijete drugačije i jedinstveno, a roditelji najbolje poznaju svoje dijete, oni će sami prepoznati koje slikovnice odgovaraju njihovom djetetu dok preporuke mogu biti samo okvirne smjernice.

Djecu trebamo usmjeravati prema kvalitetnoj literaturi, no i sami ste se već vjerojatno uvjerili da oni ipak znaju najbolje odabrati ono što ih zanima pa makar to bio i sadržaj nekog poznatog crtića za djecu zapakiran u korice koje sjaje i vrište s police trgovine dok obavljate mjesečnu kupovinu u nekom trgovačkom lancu. I nema u tome ništa loše.

Da bi izrasli u prave kritičke čitatelje, klinci ponekad trebaju pročitati i pokoju nekvalitetnu slikovnicu. Samo neka to bude iznimka, a ne pravilo.